افتادگی پلک

علل اصلی افتادگی پلک (پتوز)

علل اصلی افتادگی پلک (پتوز)

در این مقاله سعی می کنیم علت های اصلی افتادگی پلک را برای شما بیان کنیم در حقیقت پتوز یعنی مرز پلک بالا، پائین تر از حد طبیعی خود سقوط کند که در بین عموم مردم به افتادگی پلک معروف می باشد.اگر که افتادگی پلک بسیار شدید باشد ممکن است در بینایی دچار مشکل شوید چرا که بخشی از مردمک پلک را می پوشاند.

علل افتادگی پلک 

پتوز می تواند که یک علامت هشدار دهنده یا یک وضعیت جدی تر در عضلات، اعصاب، مغز یا چشم باشد. در ادامه برخی از دلایل اصلی افتارگی پلک را بیان می کنیم .

 

بیماری های عضلانی و افتادگی پلک

افتادگی پلک می تواند علائم بیماری ارثی عضلانی به نام دیستروفی عضلانی اوکولوفارنژال باشد که بر حرکت چشم تأثیر می گذارد و می تواند باعث مشکل در بلع شود. در بزرگسالان، پتوز می تواند توسط گروهی از بیماری های عضلانی به نام افتالموپلژی خارجی مترقی ایجاد شود که باعث پتوز در هر دو چشم، مشکلات مربوط به حرکت چشم و بعضی اوقات علائم عضلانی دیگر که شامل گلو یا عضله قلب است، می شود. یک علت شایع، کشش تصادفی یا پارگی لنفورآپونوروز است که یک برآمدگی تاندون مانند است که باعث حرکت پلک می شود.

افتادگی پلک به صورت مادر زادی 

نوزاد به دلیل مشکل رشدی در عضله لواتور (عضله ای که پلک فوقانی را محافظت می کند.) دچار پتوز می شود. پتوز مادرزا می تواند بینایی را مختل کند و باعث ایجاد آمبولیوپی شود، که گاه به عنوان تنبلی چشم هم شناخته می شود. تقریباً در ۷۰٪ موارد، افتادگی چشم مادرزادی یک چشم را مبتلا می کند. اگر پلک افتاده بخشی از قسمت های بینایی کودک را مختل کند، برای جلوگیری از اختلال دائمی بینایی باید کودک تحت عمل جراحی قرار  بگیرد تا مشکل در اوایل زندگی برطرف شود. 

 

پیشنهاد مطالعه
چرا محصولات مراقبت از پوست شما مهم است؟

افتادگی پلک

مشکلات عصبی و افتادگی پلک 

از آنجا که عضلات چشم توسط اعصاب ناشی از مغز کنترل می شود، شرایطی که به مغز یا اعصاب جمجمه آسیب می رساند، گاهی اوقات می تواند باعث پتوز شود. این شرایط شامل سکته مغزی، تومور مغزی، آنوریسم مغز و آسیب عصبی مربوط به دیابت طولانی مدت است. یکی دیگر از دلایل ابتلا به پتوز ، سندرم هورنر است که می تواند باعث ایجاد یک مردمک کوچک غیر طبیعی شود.

افتادگی پلک و پیری

پیری شایع ترین علت پتوز است که در بدو تولد وجود ندارد. اگرچه هر دو چشم معمولاً مبتلا می شوند، اما افتادگی ممکن است در یک چشم بدتر شود. 

مشکلات موضعی چشم و افتادگی پلک 

در بعضی موارد، پلک به دلیل عفونت، تومور پلک یا ضربه‌ای به چشم فرو می رود.

افتادگی پلک و میاستنی گراویس

پلک های افتاده می تواند اولین علائم میاستنی گراویس باشد، یک اختلال نادر که در نحوه پاسخ دادن عضلات به اعصاب تأثیر می گذارد. میاستنی گراویس نه تنها در پلک بلکه در عضلات صورت، بازوها، پاها و سایر قسمت های بدن می تواند باعث ضعف عضلات پیشرونده می شود. 

اگر دچار افتادگی پلک هستید سریعا به پزشک مراجعه نمایید چرا که …

» اگر پلک های کودک به نظر می رسد یکنواخت باشد، یا یک چشم کوچک تر از دیگری باشد، یا کودک شما سر خود را در وضعیت غیر طبیعی قرار می دهد، حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

» همراه با دوبینی، ضعف عضلات صورت، ضعف در بازوها یا پاها، مشکل در تکلم یا بلع یا سردرد شدید تر می شود. 

» همراه با علائم عفونت چشم، از جمله درد و قرمزی چشم، تب، ورم چشم یا مشکل در حرکت چشم وجود دارد.

» اگر افتادگی پلک شما با بالا رفتن سن شروع شده، حتما به چشم پزشک مراجعه کنید چون در بینایی شما تداخل دارد یا به طور جدی روی ظاهر شما تأثیر می گذارد.

» طی مدت زمانی چند روز یا چند ساعت ناگهان افتادگی چشم بیشتر می شود.

چگونه افتادگی پلک را درمان کنیم ؟

اگر پتوز وابسته به سن، بینایی شما را مختل کند یا به طور جدی روی ظاهر شما تأثیر بگذارد. معمولاً یک جراح پلاستیک با بالا بردن جراحی پلک می تواند مشکل را برطرف کند. در اکثر بیماران بالغ، این یک روش سرپایی است که تحت بی حسی موضعی انجام می شود. بیهوشی موضعی نسبت به بیهوشی عمومی ترجیح داده می شود زیرا به جراح اجازه می دهد در حالی که چشمان شما باز هستند، موقعیت پلک ها را تنظیم کند.

در پتوز مادرزادی شدید شاید که پزشک جراحی را توصیه و پیشنهاد نماید. چرا که درمان کردن زودرس خطر آسیب دیدگی دائمی را کاهش می دهد. 

باید بدانید که در دوران کودکی جراحی پلک با بی هوشی انجام می شود. اگر که کودک دچار افادگی پلک خفیف باشد پزشک پیشنهاد می کند که برای اصلاح پلک بین ۳ تا ۵ سالگی صبر کنید.

در این مقاله سعی کردیم که علت های افتادگی پلک و راه های درمانی آن را بیان کنیم امیدوارم که از خواندن این مطلب هم لذت کافی را برده باشید هم به اطلاعات مورد نیاز خود رسیده باشید.

دکتر مهریار زرین جویی

پوست، مو، زیبایی، لیزر 

پزشک پوست اصفهان

عمل زیبایی پلک اصفهان

جهت کسب اطلاع از آدرس و ساعات کاری و شماره تماس و گرفتن نوبت به صفحه تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

پیشنهاد مطالعه
10 مزایای شگفت انگیز میکرونیدلینگ چیست؟
, , , ,
نوشتهٔ پیشین
تکنیک های لیفت ابرو
نوشتهٔ بعدی
عفونت ناخن یعنی چه ؟

دکتر مهریار زرین جویی

اصفهان، میدان آزادی، ساختمان آزادی، بلوک B، طبقه ۳، واحد ۲۱
۰۳۱۳۶۶۲۳۶۵۱ – ۰۳۱۳۶۶۱۳۹۲۰
۰۹۱۳۱۰۸۹۸۶۱

صفحه اینستاگرام دکتر مهریار زرین جویی

آمار بازدید سایت

  • 91
  • 25
  • 49
  • 34
  • 409
  • 1,593
  • 37,727
  • 140,051
  • 94,234

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست