کیست مچ دست و دست

راه درمان کیست مچ دست و دست چیست؟

کیست مچ دست و دست

کیست گانگلیون شایع ترین توده یا توده در دست است. آنها سرطانی نیستند و در بیشتر موارد بی ضرر هستند. آنها در نقاط مختلف رخ می دهند ، اما بیشتر اوقات در پشت مچ دست ایجاد می شوند.

این کیست های پر از مایع به سرعت ظاهر می شوند ، ناپدید می شوند و اندازه آنها تغییر می کند. بسیاری از کیست های گانگلیونی نیازی به درمان ندارند. با این حال ، اگر کیست دردناک باشد ، عملکرد را مختل کند یا ظاهر غیرقابل قبولی داشته باشد ، چندین گزینه درمانی در دسترس است.

یک گانگلیون از مفصل بیرون می آید ، مانند یک بادکنک روی ساقه. از بافت های اطراف مفصل مانند رباط ها ، غلاف های تاندون و پوشش مفاصل خارج می شود. داخل بادکنک یک مایع غلیظ و لغزنده وجود دارد ، شبیه مایعی که مفاصل شما را چرب می کند.

کیست گانگلیون
شایع ترین محل کیست گانگلیون در پشت مچ دست است.

کیست گانگلیون می تواند در چندین مفاصل دست و مچ ایجاد شود ، از جمله در بالا و پایین مچ ، و همچنین در مفصل انتهای یک انگشت و در پایه انگشت. اندازه آنها متفاوت است و در بسیاری از موارد با افزایش فعالیت مچ دست بزرگتر می شوند. با استراحت ، توده معمولاً کوچکتر می شود.

دکتر مهریار زرین جویی ، بهترین پزشک پوست در اصفهان و همچنین پزشک پوست ، مو ، زیبایی در اصفهان هستند که در انجام انواع جراحی های سرپایی و بدون نیاز یه بیهوشی بیش از ۱۴ سال تجربه دارند و از جمله تخصص های ایشان  کیست مچ دست و دست  می باشد و از افتخارات دکتر زرین جویی پزشک برتر استان اصفهان در سال ١٣٩٠ از طرف معاونت غذا و دارو به لحاظ تجویز منطقی دارو می باشند.

علت

مشخص نیست چه چیزی باعث ایجاد گانگلیون می شود. آنها بیشتر در افراد جوان بین ۱۵ تا ۴۰ سال شایع هستند و زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند. این کیست ها در بین ژیمناست ها نیز رایج است که بارها استرس را به مچ دست وارد می کنند.

آیا کیست سبابه خطر ساز است؟+ مهم ترین دلایل ایجاد کیست سبابه

کیست های گانگلیون که در مفصل انتهای انگشت ایجاد می شوند – همچنین به عنوان کیست مخاطی شناخته می شوند – معمولاً با آرتریت مفصل انگشت همراه هستند و در زنان بین ۴۰ تا ۷۰ سال بیشتر شایع هستند.

کیست مخاطی روی انگشت
کیست مخاطی.

پیشنهاد مطالعه: عمل زیبایی پلک (بلفاروپلاستی) چیست؟

علائم

اکثر گانگلیون ها یک توده قابل مشاهده را تشکیل می دهند ، اما گانگلیون های کوچکتر می توانند زیر پوست پنهان شوند (گانگلیون های مخفی). اگرچه بسیاری از گانگلیون ها علائم دیگری ایجاد نمی کنند ، اما اگر کیست بر اعصابی که از مفصل عبور می کنند فشار وارد کند ، می تواند باعث درد ، سوزن سوزن شدن و ضعف عضلانی شود.

کیست های بزرگ ، حتی اگر دردناک نباشند ، می توانند نگرانی هایی در مورد ظاهر ایجاد کنند.در ملاقات اولیه ، پزشک سابقه بیماری و علائم شما را مورد بحث قرار می دهد. او ممکن است از شما بپرسد که چه مدت است که گانگلیون داشته اید ، آیا اندازه آن تغییر می کند و آیا دردناک است.

ممکن است برای تشخیص هرگونه حساسیت ، فشار وارد شود. از آنجا که یک گانگلیون پر از مایع است ، شفاف است. پزشک شما ممکن است نور را تا کیست روشن کند تا ببیند آیا نور از طریق آن می تابد.

آزمایشات تصویربرداری

اشعه ایکس این آزمایشات تصاویر واضحی از ساختارهای متراکم مانند استخوان ایجاد می کند. اگرچه اشعه ایکس کیست گانگلیون را نشان نمی دهد ، اما می توان از آن برای رد سایر شرایط مانند آرتروز یا تومور استخوانی استفاده کرد.

کیست گانگلیون (دست) چگونه درمان می شود؟

تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) یا سونوگرافی. این آزمایشات تصویربرداری می تواند بافتهای نرم مانند گانگلیون را بهتر نشان دهد. گاهی اوقات ، MRI یا سونوگرافی برای یافتن یک گانگلیون مخفی که قابل مشاهده نیست یا تشخیص کیست از سایر تومورها مورد نیاز است.

مشاهده از آنجا که گانگلیون سرطانی نیست و ممکن است به موقع از بین برود ، در صورت عدم وجود علائم ، پزشک شما ممکن است فقط منتظر بمانید و مراقب باشید تا مطمئن شوید هیچ تغییر غیرعادی رخ نمی دهد.

بی حرکتی فعالیت اغلب باعث افزایش اندازه گانگلیون می شود و همچنین فشار بر اعصاب را افزایش می دهد و باعث درد می شود. بریس یا آتل مچ دست ممکن است علائم را تسکین داده و باعث کاهش اندازه گانگلیون شود. با کاهش درد ، پزشک ممکن است تمریناتی را برای تقویت مچ دست و بهبود دامنه حرکتی تجویز کند.

تنفس. اگر گانگلیون درد زیادی ایجاد کند یا فعالیت ها را به شدت محدود کند ، ممکن است مایع از آن تخلیه شود. این روش آسپیراسیون نامیده می شود.
اطراف کیست گانگلیون بی حس شده و کیست با سوزن سوراخ می شود تا مایع خارج شود.

آسپیراسیون غالباً نمی تواند گانگلیون را از بین ببرد زیرا “ریشه” یا اتصال به غلاف مفصل یا تاندون برداشته نمی شود. گانگلیون می تواند مانند یک علف هرز باشد که اگر ریشه آن برداشته نشود دوباره رشد می کند. در بسیاری از موارد ، کیست گانگلیون پس از عمل آسپیراسیون باز می گردد.

آیا بلفاروپلاستی پلک بالا دردناک است؟ - بهترین پزشک پوست اصفهان

روشهای آسپیراسیون اغلب برای گانگلیونهایی که در بالای مچ قرار دارند توصیه می شود.

آسپیراسیون مچ دست

در طی یک روش آسپیراسیون ، مایع از کیست گانگلیون تخلیه می شود.

اگر علائم شما با روش های غیر جراحی تسکین نیافت یا اگر گانگلیون پس از آسپیراسیون برگشت ، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. روش برداشتن کیست گانگلیون را برش می گویند.

جراحی شامل برداشتن کیست و قسمتی از کپسول مفصل یا غلاف تاندون است که ریشه گانگلیون در نظر گرفته می شود. حتی پس از برداشتن ، احتمال کمی وجود دارد که گانگلیون بازگردد.

برداشتن کیست گانگلیون

کیست گانگلیون در مچ دست در طی یک عمل جراحی به نام “برش” برداشته می شود.

برش معمولاً یک روش سرپایی است و بیماران می توانند پس از یک دوره مشاهده در منطقه بهبودی به خانه بروند. ممکن است حساسیت ، ناراحتی و تورم بعد از عمل وجود داشته باشد. فعالیتهای عادی معمولاً ممکن است ۲ تا ۶ هفته پس از جراحی از سر گرفته شود.

, , , , , , , ,
علل آکنه پیشانی چیست و راه درمان آن چگونه است؟
چگونه می توان افتادگی پلک را درمان کرد و علت آن چیست؟