درمان افتادگی پلک

چگونه می توان افتادگی پلک را درمان کرد و علت آن چیست؟

درمان افتادگی پلک

پلک های فوقانی گاهی در وضعیتی به نام پتوز به سمت پایین افت می کنند. پتوز ممکن است در یک یا هر دو پلک رخ دهد.

واژه پتوز به معنی افتادگی است. این مقاله به بررسی برخی از علل افتادگی پلک ها و نحوه رفع آنها می پردازد و گزینه های جراحی و غیر جراحی را ارائه می دهد.

افتادگی پلک چیست؟

پلک ها می توانند به روش های مختلف افتاده باشند. گاهی اوقات افتادگی اندک است و مشکلی ایجاد نمی کند. در موارد دیگر ، ممکن است پلک به اندازه ای افتاده باشد که مردمک چشم را بپوشاند و بینایی فرد را محدود کند.

اگر فردی پلک چشم خود را کمی افتاده باشد ، این مسئله اغلب زیبایی است. این ممکن است به این معنی باشد که فرد از ظاهر پلک خود ناراضی است اما پتوز بر عملکرد چشم او تأثیر نمی گذارد.

وقتی پلک دورتر می افتد ، مشکل ممکن است عملکردی شود و احتمالاً توانایی دید فرد را محدود می کند. یک فرد ممکن است به دلایل مختلفی دچار پتوز شود گاهی اوقات می تواند در دوران کودکی شروع شود ، اما اغلب با افزایش سن ایجاد می شود.

اگر ماهیچه پلک جدا یا کشیده شود ممکن است پلک ها افتاده شود. همچنین ممکن است به دلیل مشکل در اعصاب پلک ایجاد شود. افتادگی پلک بالا پایین تر از حد معمول ، علائم اصلی افتادگی پلک است. یکی دیگر از علائم این است که چین و چروک پلک بالا بین چشم راست و چپ متقارن به نظر نمی رسد.

دکتر مهریار زرین جویی ، بهترین پزشک پوست در اصفهان و همچنین پزشک پوست ، مو ، زیبایی در اصفهان هستند که در انجام انواع جراحی های سرپایی و بدون نیاز یه بیهوشی بیش از ۱۴ سال تجربه دارند و از جمله تخصص های ایشان درمان افتادگی پلک می باشد و از افتخارات دکتر زرین جویی پزشک برتر استان اصفهان در سال ١٣٩٠ از طرف معاونت غذا و دارو به لحاظ تجویز منطقی دارو می باشند.

چه زمانی فرد نیاز به درمان دارد؟

در برخی موارد ، افتادگی پلک ممکن است خود به خود برطرف شود. اگر پتوز وجود داشته باشد اما مشکلی در عملکرد ایجاد نکند ، ممکن است شخص به هیچ درمانی احتیاج نداشته باشد.

گزینه های درمان بستگی به علت افتادگی پلک ، نحوه تاثیر آن بر روی فرد و سن فرد دارد.

به عنوان مثال ، هنگامی که کودک دچار افتادگی پلک می شود ، پزشکان اغلب جراحی را توصیه می کنند. این به این دلیل است که افتادگی پلک بیشتر روی بینایی کودک تأثیر می گذارد.

درمان افتادگی پلک

قبل از پیشنهاد نحوه مدیریت پتوز ، پزشک ممکن است فرد را با استفاده از موارد زیر ارزیابی کند:

• آزمایشات تصویربرداری
  • آزمایش خون
  • یک معاینه کامل چشم
  • این ارزیابی ها به آنها کمک می کند تا بهترین درمان را تعیین کنند.
7 علت و درمان تورم پلک را بدانید؟

درمان های غیر جراحی

مدیریت پتوز ممکن است شامل جراحی باشد ، اما برخی از گزینه های درمانی غیرجراحی نیز وجود دارد. این شامل:

قطره چشم تجویز شده.
عینک مخصوص تقویت چشم.
دارو.
دوزهای روزانه داروی اکسی متازولین می تواند بر عضله لواتور تأثیر بگذارد.

ممکن است پزشک قبل از توصیه به جراحی ، این گزینه ها را امتحان کند.

درمان های جراحی

بسته به علت ایجاد کننده انواع مختلف جراحی ، ممکن است شخص تحت عمل پتوز قرار گیرد.

روش اسلینگ Frontalis

اگر مشکل از عملکرد عضله levator باشد ، یک روش جراحی رایج ، عمل اسلینگ frontalis است. این عمل شامل ماهیچه فرونتالیس می شود و از عضله پیشانی برای کنترل پلک بالا استفاده می شود.

روش اسلینگ frontalis یک گزینه محبوب برای پتوز میوژنیک است که در قسمت زیر با جزئیات بیشتری به آن می پردازیم.

پیشنهاد مطالعه: مزایای برداشتن خال با دستگاه RF چیست؟

برداشتن لواتور

روش دیگر برای عملکرد ضعیف levator برداشتن levator است. این شامل کوتاه شدن عضله لواتور است.

اگر پتوز مکانیکی باشد ، مانند افزایش وزن روی پلک ، جراح همچنین ممکن است توده اضافی و هرگونه پوست اضافی روی پلک را برداشته باشد.

سایر گزینه های جراحی

پیشرفت Levone aponeurosis و Fasanella-Servat Mullerectomy دو گزینه دیگر جراحی هستند. پزشکان ممکن است این گزینه ها را برای افرادی که پلک های افتاده ای دارند و مربوط به عملکرد عضلات لواتور نیست توصیه کنند.

اکثر جراحی های مربوط به پتوز ، روشهای سرپایی هستند ، به این معنی که فرد می تواند در همان روز عمل به خانه برود.

اگرچه بعید است ، برخی از خطرات مربوط به جراحی پتوز وجود دارد. این شامل:

1. خون ریزی
  2. عفونت
  3. اصلاح نادرست
  4. تصحیح بیش از حد
  5. کاهش یا تاری دید

پزشک تنها در صورتی عمل جراحی را توصیه می کند که پتوز از نظر جسمی بر فرد تأثیر بگذارد ، مانند کاهش بینایی وی.

آیا چشمان من بعد از بلفاروپلاستی بزرگتر به نظر می رسند؟

علل افتادگی پلک

برخی از عواملی که می توانند باعث افتادگی پلک شوند عبارتند از:

سالخورده
آسیب های چشمی از جمله ضربه
جراحی روی چشم
تومورها
نحوه افتادگی پلک اغلب به نوع پتوز فرد بستگی دارد. بخش های زیر چند نوع مختلف از پتوز را شرح می دهد.

پتوز آپونوروتیک

پتوز آپونوروتیک شایع ترین شکل منبع افتادگی پلک است. معمولاً با افزایش سن ایجاد می شود ، اغلب زمانی شروع می شود که فرد در ۵۰ یا ۶۰ سالگی است.

کمتر پیش می آید که فرد در سنین جوانی خود دچار پتوز آپونوروتیک شود ، اما این امکان پذیر است. این بیماری ممکن است پس از ضربه به چشم شروع به توسعه کند یا ممکن است در نتیجه جراحی یا استفاده از لنزهای تماسی به مدت طولانی ایجاد شود.

پتوز عصبی

پتوز عصبی هنگامی ایجاد می شود که مشکلاتی در مسیرهای عصبی در عضلات پلک وجود داشته باشد. این نوع پتوز اغلب به طور مستقیم از شرایطی مانند سندرم هورنر یا فلج عصب جمجمه سوم ناشی می شود. به طور غیر مستقیم ، پتوز عصبی می تواند از تومورها ، دیابت ، مولتیپل اسکلروزیس یا آنوریسم های کاروتید-غار ایجاد شود.

پتوز میوژنیک

پتوز میوژنیک زمانی ایجاد می شود که عضله لواتور ، که مسئول حرکت پلک است ، به درستی کار خود را متوقف کند. ماهیچه قادر به بالا بردن پلک در موقعیت خود نمی شود. این نوع پتوز معمولاً بر عناصر دیگر حالت چهره افراد علاوه بر پلک چشم تأثیر می گذارد.

پتوز مکانیکی

برخی از افراد دچار پتوز می شوند زیرا پلک برای کنترل بسیار سنگین می شود. این وزن اضافه شده ممکن است از چربی یا از پوست باشد. همچنین ممکن است در صورت وجود تومور روی پلک اتفاق بیفتد.

سودوپتوز

تا حدودی ، علت پتوز اغلب ناشی از مشکل در عضله levator است. با این حال ، هنگامی که افتادگی پلک به دلیل عوامل دیگر ایجاد می شود ، به آن pseudoptosis گفته می شود.

پسودوپتوز ممکن است از وضعیت بلفارواسپاسم ایجاد شود ، که باعث پلک زدن غیرقابل کنترل یا لرزش چشم می شود. همچنین ممکن است در اثر اسپاسم نیم سطحی ایجاد شود ، که یک اختلال سیستم عصبی است که یک طرف صورت را درگیر می کند.

درمان های غیر جراحی جوانسازی صورت توسط بهترین دکتر زیبایی در اصفهان

هنگامی که پزشک علت افتادگی پلک را تعیین می کند ، آنها موارد زیر را در نظر می گیرند:

• سن فرد.
  • هر گونه شرایط پزشکی که دارند.
  • شدت افتادگی پلک.
  • عملکرد ماهیچه های آنها.

برای ارزیابی عملکرد عضله لواتور ، پزشک مسافتی را که پلک طی می کند زمانی که فرد از یک نگاه رو به بالا به یک نگاه رو به پایین حرکت می کند ، اندازه گیری می کند.

تعیین علت افتادگی پلک به آنها کمک می کند تا بهترین روش درمان را انتخاب کنند.

برخی از افراد ممکن است به عنوان بخشی طبیعی از پیری دچار پتوز شوند. با این حال ، اگر پلک های کودک دچار افتادگی شود یا شخصی در مورد پلک های خود نگران باشد ، بهتر است در صورت بروز این مشکلات بر بینایی آنها به پزشک مراجعه کنید.

افراد باید در موارد زیر به پزشک مراجعه کنند:

چشمانشان همچنان اشک می ریزد
بینایی آنها تار می شود
آنها ظاهر خسته تری دارند
در موارد کمتر معمول ، افتادگی پلک ها ممکن است نشان دهنده یک بیماری پزشکی زمینه ای مانند مشکل اعصاب ، ماهیچه ها یا مغز باشد.

خلاصه

افتادگی پلک زمانی اتفاق می افتد که پلک فوقانی بیش از حد معمول به سمت پایین آویزان می شود. اصطلاح پزشکی این افتادگی پتوز است.

افتادگی پلک گاهی طبیعی است ، اغلب با افزایش سن ایجاد می شود. با این حال ، اگر افتادگی شدید باشد ، می تواند بر عملکرد چشم تأثیر بگذارد و بینایی را محدود کند.

بهترین گزینه درمان افتادگی پلک بستگی به علت ایجاد کننده آن دارد. اگر افتادگی پلک فرد باعث مشکل عملکردی می شود ، پزشک ممکن است یکی از چندین گزینه درمانی را توصیه کند. اینها ممکن است جراحی یا غیرجراحی باشند. اگر فردی در مورد افتادگی پلک نگران است ، ممکن است بخواهد با پزشک مشورت کند.

, , , , , , , ,
راه درمان کیست مچ دست و دست چیست؟
علل عفونت قارچی ناخن چیست؟