جراحی کیست مویی

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال کیست های نابه هنجار بر روی پوست است که حاوی مو و خرده های پوست است . کیست مویی معمولا در قسمت انتهایی ستون فقرات و در بالای شکاف باسن قرار می گیرد و احتمال عود آن در مردان زیاد است . برای آشنایی بیشتر با کیست مویی با دکتر مهریار زرین جویی پزشک اصفهان  همراه باشید .

کیست مویی معمولا زمانی رخ می دهد که مو پوست را سوراخ نموده و در آن فرو می رود . اگر کیست پایلونیدال عفونت کند باعث ایجاد آبسه ای دردناک می شود . کیست مویی را می توان با ایجاد شکاف ریز تخلیه نمود و یا با جراحی آن را به طور کامل برداشت . افرادی که به مدت طولانی در حالت نشسته قرار دارند مثل راننده های کامیون در معرض ابتلا به این کیست هستند . اگر علائم کیست پایلونیدال را دارید حتما به دکتر مراجعه کنید تا درمان کند .

علائم عفونت کیست مویی

اگر کیست مویی عفونت کند به آبسه پیلونیدال (آبسه زیرپوستی) تبدیل می‌شود و می‌تواند بسیار دردناک باشد. عفونت این کیست علائم زیر را به دنبال خود دارد :

• درد، قرمزی و تورم در پایین ستون فقرات در ناحیه‌ی دنبالچه
  • حساسیت به لمس
  • کمر درد
  • بوی نامطبوع از ترشحات عفونی و هنگام تخلیه چرک
  • خارج شدن عفونت یا خون از سوراخ روی پوست
  • ایجاد عفونت ، تب و لرز و حالت تهوع
  • خروج چرک و خون از یک سوراخ باز در پوست

علت بیماری کیست پیلونیدال

زمانی تصور می‌شد کیست پیلونیدال یا کیست مویی مادرزادی هستند و به علت قرار گیری سلول‌های جنینی در محل اشتباه  یا به علت تکرار تروما و ضربه (بیماری رانندگان جیپ) ایجاد می‌شوند . هنگام به وجود آمدن کیست مویی بدن کیست را یک عامل خارجی تلقی می کند و یک کیست اطراف آن تشکیل می دهد . علت دقیق این موضوع مشخص نیست اما در حالت کلی می توان گفت بر اثر فرو رفتن مو به داخل پوست به وجود می آید . از دلایل به وجود آمدن کیست مویی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• اصطحکاک و فشار بر روی پوست
  • سابیده شدن پوست
  • پوسیدن لباس های تنگ
  • دوچرخه سواری
  • نشستن طولانی مدت
  • سابقه‌ی کیست پیلونیدال یا کیست مویی قبلی
  • سن کم
  • سبک زندگی بدون تحرک
  • داشتن موهای ضخیم و پرپشت
  • داشتن موهای زائد بسیار
آنچه باید در مورد پولیپکتومی بدانید؟

کیست پایلونیدال همیشه در انتهای ستون فقرات نیست مثلا افرادی که پشم گوسفندان را می چینند یا افرادی که از سگ ها نگهداری می کنند در میان انگشتانشان کیست مویی رشد می کند.برخی نوزادان در بدو تولد در قسمت بالای شکاف باسن دارای یک گودی یا چال هستند که اگر این گودی عفونی شود می‌تواند منجر به کیست پیلونیدال یا کیست مویی شود . با توجه به این که با علل به وجود آمدن کیست مویی آشنا شدید با کاهش وزن و داشتن تحرک از تشکیل شدن آن پیشگیری کنید.در جنگ جهانی دوم بیش از سرباز به کیست پیلونیدال دچار شدند که علت آن سوار شدن در جیپ در راه‌های ناهموار بود  به همین دلیل این بیماری به نام بیماری رانندگان جیپ، نامیده شد.

جراحی کیست مویی

عوارض کیست مویی

اگر کیست مویی را به خوبی درمان نکنید می تواند شما را با عوارض جدی تری درگیر کند . در صورت جراحی نکردن کیست مویی شما در معرض ابتلا به سرطان پوستی به نام سرطان سلول های سنگفرشی قرار می گیرید . ۴۰-۵۰ درصد پس از جراحی ، کیست مویی عود می کند بنابراین بعد از عمل مرتب محل آن را شیو نموده یا از محصولات از بین برنده­ی مو استفاده نمایید تا خطر عود بیماری کاهش پیدا کند .از دیگر عوارض کیست مویی می توان به عفونت سیستمیک (گسترش عفونت از طریق خون به کل بدن) اشاره کرد .

درمان کیست پیلونیدال

برای جراحی کیست مویی باید به پزشک جراحی داخلی یا پزشک پوست مراجعه کنید . ابتدا پزشک با معاینه فیزیکی کیست را تشخیص می دهد . کیست پیلونیدال  در معاینه، یک آبسه یا توده‌ی متورم در بالای شکاف باسن است که در هنگام لمس حساس و دردناک می‌باشد و ممکن است دارای تخلیه چرک یا خون ریزی باشد.اگر عفونت شدید باشد فرد باید آزمایش خون هم انجام دهد .

هنگام معاینه برای تشخیص بهتر پزشک سوالاتی از قبیل :چه زمانی اولین بار علائم را احساس کردید؟ آیا قبلا این مشکل را داشتید ؟ آیا تب داشتید؟  چه داروها یا مکمل‌هایی را مصرف می‌کنید؟ از شما می پرسد . در برخی شرایط که کیست مویی شدید نباشد می توان آن را بدون جراحی با مصرف آنتی بیوتیک، کمپرس گرم و درمان موضعی با کرم مو بر درمان کرد . اگر کیست شدید باشد حتما باید تخلیه و جراحی شود . درمان اولیه کیست مویی به این صورت است که ابتدا در مطب ناحیه ی درگیر به صورت موضعی بی حس می شود سپس برای تخلیه کیست برشی در محل داده می شود .

علائم سرطان پوست چیست؟

بیشتر بدانید : حتما مقاله جراحی کیست سباسه را نیز مطالعه کنید .

در صورت عود مجدد کیست باید کل کیست سینوس هایی که تا سطح پوست راه دارند را با جراحی خارج کرد . در صورت عود مجدد کیست که امری شایع است، باید کل کیست سینوس‌هایی که تا سطح پوست راه دارند را با جراحی خارج کرد. پس از پایان یافتن جراحی پزشک دو انتخاب دارد که مدت زمان بستری و نقاهت به آن بستگی دارد :

بازگذاشتن زخم : می توان برشی که برای خارج کردن کیست از بدن ایجاد شده است را باز گذاشت و پانسمان کرد . در این حالت زخم از داخل به خارج ترمیم شده و جوش می خورد . اگر زخم بازگذاشته شود دوره نقاهت طولانی پیدا می کند و ترمیم آن تقریبا ۸ هفته طول می کشد . در این مدت باید از زخم مراقبت و نگهداری کرد . در این روش ریسک عود کیست و تشکیل مجدد آن بسیار پایین است .

بخیه کردن زخم :در این روش پزشک برش ایجاد شده را بخیه می زند . دوران نقاهت این روش نسبت به روش قبلی کوتاه تر و حدود ۴ هفته است  اما خطر عود بالایی دارد .

مراقبت های بعد از عمل

بعد از جراحی کیست پیلونیدال تا ۶ روز التهاب وجود دارد و برای ترمیم بافت آن دو ماه زمان لازم است . بعد از جراحی حتما مراقبت های زیر را انجام دهید :

1. اصلاح ناحیه برای جلوگیری از رشد مو
  2. رعایت بهداشت و تمیزی منطقه
  3. رعایت زمان ملاقات با پزشک
  4. رعایت بهداشت فردی
  5. توجه به نشانه های عفونت مانند قرمزی و چرک
  6. مصرف ویتامین هایی مانند C و A در سریع تر کردن روند بهبودی نقش مؤثری دارند .
  7. منظم ورزش کنید.

اگر بعد از جراحی زخم عفونت شدید پیدا کند یا به بیماری هایی مانند اچ آی وی ، ایدز ، شیمی درمانی مبتلا باشد یا از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن استفاده کند باید حتما در بیمارستان بستری شود و تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار بگیرد .

درمان خانگی کیست مویی

برای درمان کیست مویی می توانید از روش های خانگی زیر نیز استفاده کنید :

• کمر خود را در وان گرم قرار دهید تا درد آن کاهش یابد . این کار در برخی مواقع باعث تخلیه خود به خودی کیست می شود .
  • روغن های مالشی مانند روغن درخت چای، روغن کرچک و روغن نارگیل ممکن است به بهبود کیست و مبارزه با عفونت کمک کنند.
  • هنگام نشستن طولانی مدت، قرار دادن کوسن یا بالش در زیر باسن می‌تواند برای شما پشتیبانی و راحتی فراهم کند.
آلوپسی یا ریزش مو چیست؟

درمان کیست مویی با لیزر

امروزه با پشرفت هایی که در زمینه جراحی به وجود آمده است کیست مویی را می توان با لیزر درمان کرد . درمان کیست مویی با لیزر مؤثر تر و کم عارضه تر از درمان با لیزر است . دراین روش بیمار تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد و برای انجام آن نیازی به بیهوشی عمومی نیست . پس از انجام بی حسی موضعی محل کیست به وسیله اشعه لیزر برش داده می شود . با سوزاندن مویرگ ها و عروق خونی اطراف ناحیه کیست میزان خون ریزی به حداقل می رسد . با تاباندن اشعه‌ی لیزر به ناحیه آسیب دیده و ترمیم آن بیمار هیچگونه احساس دردی نخواهد داشت .

روش های درمان کیست مویی با لیزر

برش با لیزر و التیام خود به خود:در این روش کیست مویی و بخشی از پوست پیرامون آن با لیزر برش می خورد و زخم بسته نمی شود . همان طور که از اسم این روش مشخص است  چند هفته طول می کشد تا زخم به طور طبیعی التیام یابد . در التیام خود به خود کل بافت ملتهب برداشته می شود و احتمال برگشت بیماری در آن بسیار کم است .

برش با لیزر و بخیه : در این روش فقط بخش سینوس یا کیست با لیزر برداشته می شود . برش سینوس با لیزر در این روش بیضی شکل است و سپس دو طرف برش به هم رسانده و بخیه میخورد . در این روش چون زخم بخیه می خورد سریعا التیام می یابد اما احتمال برگشت سینوس و یا عفونت محل در مقایسه با روش اول بیشتر است.

مزایای درمان با لیزر

از مزایای درمان کیست مویی با لیزر می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• کاهش دوره نقاهت
  • سرپایی بودن جراحی