جراحی کیست سباسه

جراحی کیست سباسه یکی دیگر از خدماتی است که یک پزشک پست ارائه می دهد . کیست سباسه که به آن کیست اپیدرموئید نیز گفته می شود یک توده نرمی است که در زیر پوست و بر اثر التهاب یک فولیکول مو ایجاد می گردد .

کسیت سباسه زمانی که روی پوست نمایان می شود ظاهر خیلی زشتی دارد و معمولا در پوست سر ، صورت ،گوش ، پشت بدن و بالای بازو دیده می شود . این کیست با ماده پنیری شکلی که به وسیله غدد سباسه لایه اپیدرم پوست تولید می‌شود و ماده‌ای نیمه جامد، سفید و چرب است ، پر شده است .شیوع کیست سباسه در بین زنان و مردان یکسان است و اغلب در سن ۲۰ تا ۴۰ سالگی به وجود می آید .

ویژگی های کیست سباسه

• بیشتر در نواحی پرمو دیده می شود و در دراز مدت باعث ریزش مو در ناحیه بالای خود می شود
  • سفید رنگ یا رنگ پوست هستند
  • هنگام لمس صاف و نرم هستند و در اکثر موارد به شکل نرم هستند
  • در اندازه های مختلفی وجود دارند
  • قطر این کیست ها از ۱-۴ سانتی متر متغیر است
  • کیست‌های سباسه معمولا متحرک هستند و ممکن است حاوی بافت‌های فیبری و مایع و ماده چرب (کراتینی) یا مایع چسبنده خونابه‌ای (حاوی چرک و خون) باشند.
  • اغلب رشد چندانی ندارند و به ندرت بزرگ می شوند
  • اگر کیست دچارپزشکت یا عفونت شود به رنگ قرمز روشن درمی آید و دردناک می شود
  • گاهی اوقات بوی تند و تیزی دارد

از دیگر علائم کیست سباسه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• دردناکی پوست
  • گرم شدن ناحیه آلوده
  • ایجاد برآمدگی در زیر پوست
  • تولید شدن ماده ای پنیری شکل و بد بو در کیست
روش درمانی مزوتراپی مو

درمان کیست سباسه

اغلب کیست سباسه غیر سرطانی است و نیاز به درمان ندارد به همین خاطر جراحی کیست سباسه ضروری نمی باشد اما اگر بزرگ شود و عفونت کند به روش های زیر می توانید آن را درمان کنید :

• تحت نظر پزشک آنتی بیوتیک مصرف کنید
  • جراحی کیست سباسه انجام دهید و از پزشک پوست خود بخواهید با عمل جراحی آن را بردارد
  • اگر به هر دلیلی مایل به انجام جراحی نیستید تا ۱۰ روز  (روزی دوبار به مدت ۱۵ دقیقه)یک بالشتک گرم بر روی کیست قرار دهید تا ذوب شود و به صورت مایع بیرون آید . این روش نسبت به جراحی کیست سباسه بهتر است زیرا خطری ندارد و بدون هزینه است .

هرگز و تحت هیچ شرایطی کیست سباسه را با فشار پاره نکنید زیرا این کار ممکن است موجب عفونت بافت های مجاور شود .

علل به وجود آمدن کیست سبابه

کیست‌های‌ سباسه‌ از مسدود شدن‌ مجاری‌ غدد سباسه‌ فولیکول‌های‌ موی‌ غیرطبیعی‌ در اثر تجمع‌ مواد زاید به وجود می آیند و ممکن است در اثر تحریک هورمونی یا آسیب دیدگی بزرگ شوند .از دیگر علل به وجود آمدن کیست سبابه می توان به موارد  زیر اشاره کرد :

• تولید بیش از حد هورمون تستسترون
  • انسداد چربی یا غدد چربی
  • آسیب پوست
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • داشتن سابقه آکنه
  • اپیلاسیون و اصلاح

جراحی کیست سباسه

درمان خانگی کیست سباسه

اگر از جراحی کیست سباسه ترس دارید  یا به هر دلیل دیگری تمایل به انجام آن ندارید می توانید از روش های خانگی برای درمان کیست سباسه استفاده کنید .

1. از روغن درخت چای می توانید برای درمان کیست سباسه استفاده کنید . مقداری روغن درخت چای را مستقیم بر روی کیست قرار دهید . این روغن به عنوان لایه محافظ برای کیست عمل می کند و با باکتری آلوده مبارزه می کند . با روغن درخت چای می توانید احتمال وقوع مجدد کیست سباسه را کاهش دهید . روغن درخت چای را با روغن حامل یا آب به نسبت ۱ به ۹ ترکیب کنید سپس آن را سه بار در روز مستقیم بر روی کیست قرار دهید .
  2. از درمان های خانگی مفید دیگر برای کیست سباسه استفاده از سرکه سیب است . مقداری سرکه سیب طبیعی را روی کیست بگذارید و آن را با که ای پارچه یا باند بپوشانید . پس از سه یا چهار روز باند را بردارید . لایه سختی روی کیست به وجود می آید بعد از برداشتن لایه سخت چرک بیرون می آید . اکنون باید چرک را پاک کنید و پانسمان تمیزی روی آن قرار دهید . بعد از گذشت دو تا سه روز می توانید پانسمان را بردارید و پوست جدیدی تجربه کنید .
  3. از گرده زنبور عسل می توان برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه ، کیست سباسه و… استفاده کرد . برای درمان کیست سباسه از گرده زنبور عسل که شامل موم زنبور عسل ، گرده و ژل رویال است استفاده کنید . استفاده از قرص های گرده نیز برای کوچک کردن و درمان کیست مؤثر است .
  4. یکی از درمان های گیاهی خوب  برای کیست سباسه زردچوبه است . نصف قاشق چای خوری پورد زردچوبه را در یک فنجان شیر گرم بریزید و مصرف کنید . به مدت ۱۰ روز این کار را انجام دهید تا اثر آن را ببینید .
کدام روغن های ضروری به از بین بردن چین و چروک کمک می کنند؟

مراقبت های لازم حین جراحی کیست سباسه

علاوه بر جراحی کیست سباسه از اقدامات دیگری که برای پیشگیری از ایجاد کیست سباسه یا بهبود وضعیت آن می توانید انجام دهید می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• برای کاهش خطر عفونت و التهاب کیست سباسه از کرم موضعی استفاده کنید
  • به مقدار کافی آب بنوشید تا ضایعات کیست از بدن تخلیه شود
  • از سوراخ کردن ، خاراندن و یا فشار دادن کیست خودداری کنید واجازه دهید به طور طبیعی خشک شود
  • ناخیه اطراف کیست را با صابون ضد باکتری بشویید و مرتب تمیز کنید
  • اگر کیست دردناک  و یا بزرگ شد حتما به پزشک پوست مراجعه کنید
  • اگر کیست دچار عفونت شود از آنتی بیوتیک استفاده کنید یا محتویات آن را تخلیه کنید
برداشتن ضایعات پوستی ناشی از افزایش سن

برای پیشگیری از به وجود آمدن کیست سباسه از از مرکبات، غلات کامل، سبزی‌ها و میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان و سبزی‌هایی با برگ‌های تیره استفاده کنید که سموم را از بدن دفع و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

دکتر مهریار زرین جویی پزشک پوست در اصفهان است که قادر به درمان کیست های مختلف از جمله جراحی کیست گانگلیون و کیست سباسه می باشد . اگر از درآوردن کیست آزرده خاطر گشته اید و به دنیال راهی برای خلاص شدن از آن می گردید یک پزشک پوست ماهر با جراحی می تواند مشکل را شما بر طرف کند .

برداشتن و جراحی لیپوم
بهترین روش های جراحی خال

نتیجه‌ای پیدا نشد.

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

• سید مهدی میرصالحی بروجنی
    شهریور ۵, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۸ ب٫ظ

با سلام. سید مهدی میرصالحی بروجنی هستم و از اینکه همچین دکتر با کمال و معرفت میبینم خوشحالم چون در این زمانه همه فکر پول هستند ولی دکتر فرمود نیاز به جراحی نیست ،درود بر شرف و شیر مادر و پدر و خودت .

• سید مهدی میرصالحی بروجنی
    شهریور ۵, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۹ ب٫ظ

با سلام. از اینکه همچین دکتر با کمال و معرفت میبینم خوشحالم چون در این زمانه همه فکر پول هستند ولی دکتر فرمود نیاز به جراحی نیست ،درود بر شرف و شیر مادر و پدر و خودت .