دکتر مهریار زرین جویی | پزشک زیبایی اصفهان

لیزر موهای زائد چگونه است؟

لیزر موهای زائد

آیا شما هم از موهای زائد و رویش مداوم آن ها خسته شده اید؟ روش های مختلف خسته تان کرده است؟ تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه می توان برای همیشه از شر آن ها خلاص شد؟ اصلا راهی برای رهایی وجود دارد که با کمترین عوارض و درد ممکن شما را به آرزوی دیرینه خود برساند؟

اگر در حال حاضر تصمیم به مطالعه این نوشتار گرفته اید، حتما تعریف و تمجیدهای زیادی از لیزر موهای زائد شنیده اید و می خواهید با ماهیت و جزئیات آن بیشتر آشنا شوید. بنابراین ما را تا انتها همراهی کنید تا متوجه شوید که لیزر چیست و چگونه موجب کاهش موهای زائد در نواحی مخالف بدن می شود.  لیزر موهای زائد

چقدر با لیزر آشنایی دارید؟

تا به حال به این فکر کرده اید که ماهیت لیزر چیست؟ چگونه می تواند طیف گسترده ای از کاربردها را داشته باشد؟ بد نیست پیش از پرداخت به لیزر موهای زائد، در مورد آن نیز اطلاعاتی داشته باشیم.

لیزر در حقیقت پرتوی نوری است که بسیار پر انرژی بوده و دارای ویژگی های فیزیکی منحصر به فردی است. کاربرد آن ها را می توان در صنعت و علم پزشکی در موارد بسیاری مشاهده نمود. از برش و حکاکی گرفته تا جراحی های مختلف زیبایی و حتی عمل های اصلاح دید چشم مانند لیزیک و لازک و … .   لیزر موهای زائد

اما چگونه است که در یک موقعیت موجب حذف موهای زائد می شود، بدون اینکه آسیبی به پوست برساند و در شرایطی دیگر برای برش های ظریف و جراحی مورد استفاده قرار می گیرد؟ در واقع این مسئله ناشی از دانش و تکنولوژی است که در پس پرده لیزر وجود دارد. فناوری و ویژگی که لیزر دارد این است که می توان آن را بسته به کاربرد مورد نظر می توان تنظیم نمود تا تنها در این راستا کاربردی باشد. از همین روست که لیزری که برای موهای زائد استفاده می شود، آسیبی به پوست وارد نمی کند.

لیزر از لحاظ اشعه ها و نوع دستگاه تنوع مطلوبی دارد و هر کدام آن ها برای نوع خاصی از پوست ها قابل استفاده است. به عنوان مثال الکساندریت، Nd: YAG و دیود جزو معروف ترین ها هستند که الکساندریت برای افراد با پوست های روشن و Nd: YAG برای پوست های تیره مورد استفاده قرار می گیرد. اما اگر می پرسید که دلیل این تمایزها چیست باید بگوییم که مربوط به خواص فیزیکی لیزر است مانند فرکانس و طول موج آن.

 

لیزر چگونه بر روی موهای زائد تاثیر می گذارد؟ با اثرگذاری بر روی فولیکول ها! فولیکول  چیست؟ عضوی کوچک در داخل پوست انسان که موهای بدن را می سازد. لیزر این فولیکول ها را می سوزاند، پیاز مو داغ شده و آسیب می بیند و در نهایت، رشد موها متوقف می شود. اما جالب است بدانید که بهینه سازی لیزر به گونه ای است که مانع از آسیب دیدن پوست می شود. تاثیر لیزر بر روی موهای زائد با کاهش ۷۰ الی ۹۰ درصدی موها در نواحی مختلف بدن، همراه است.   لیزر موهای زائد

به طور کلی حذف موهای زائد با لیزر عبارت مناسبی نیست. بلکه از این دستگاه تنها به عنوان روشی برای کاهش موهای زائد استفاده می شود. جالب است بدانید موهایی که طی این دوره محو می شوند، دیگر رشد نمی کنند.

کاربرد لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر به طور کلی کاربردهای فراوانی دارد اما اگر بخواهیم برای موهای زائد انواع آن را نام ببریم می توانیم از تاثیر آن در نقاظ مختلف بدن صحبت کنیم. به طور کلی آقایان و خانم ها می توانند از این روش برای کاهش موهای زائد بدنشان استفاده کنند.

لیزر موهای زائد صورت

روش های مختلفی برای از بین بردن موقتی موهای زائد صورت وجود دارد که متداول ترین آن ها، اصلاح با نخ و وکس و حتی تیغ زدن است. اما هر کدام از این روش ها ایرداتی دارند. به عنوان مثال استفاده از تیغ می تواند منجر به بروز خراش هایی در صورت شود که بسیار در زیبایی ظاهری تاثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر ضخامت موهای صورت و تراکم آن ها بیشتر می شود. رویش سریع موها نیز باعث می شود که شخص هر ۳ الی ۴ روز یک بار اقدام به اصلاح صورتش نماید. حتی روش هایی مثل وکس و اصلاح با نخ، موجب خونرسانی به پوست می شوند و در نتیجه موهای زائد افزایش می یابد. از سویی جزو روش هایی محسوب می شوند که کمی با درد همراهند. این در حالی است که لیزر هیچ یک از این مشکلات را در پی ندارد. بنابراین می تواند انتخابی مناسب برای رهایی از شر موهای زائد باشد.

نکته ای که در مورد لیزر موهای صورت وجود دارد، این است که می توان موهای بین دو ابرو را با این روش کم کرد اما نمی توان برای زیر ابرو از لیزر استفاده نمود. زیرا ممکن است موحب آسیب دیدن چشم ها شود.   لیزر موهای زائد

در رابطه با خانم هایی که تنبلی تخمدان دارند و یا دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند، باید بگوییم که ممکن است لیزر صورت برای آن ها مانند سایر بانوان پاسخگو نباشد اما نسبت به سایر روش های مذکور، بسیار تاثیر چشمگیرتری خواهد داشت.

لیزر موهای زائد بیکینی و اندام تناسلی

لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی یکی دیگر از کاربردهای پر متقاضی لیزر است. موهای زائد این ناحیه اگر توسط تیغ اصلاح از بین روند، مجدد پس از چند روز رشد می کنند و به تدریج تراکم و ضخامت بیشتری نیز به خود می گیرند. از سویی دیگر با رشد موهای جدید، احساس خارش در این ناحیه بیشتر شده و در نتیجه جوش های بیشتری نیز ظهور می کنند.

روش های مختلف دیگری نیز برای این اقدام وجود دارد مانند اپلاسیون که بسیار دردناک و حتی دشوار و زمانبر است. در حالی که لیزر در مدت زمانی کوتاه می تواند بهترین اثر را بر جای بگذارد، بدون اینکه آسیبی به چوست وارد شود و یا سوزنی وارد آن کند.   لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد زیربغل

یکی از کم دردسرترین نقاط بدن برای لیزر موهای زائد، زیربغل است. این ناحیه به سرعت و با بیشترین تاثیر ممکن تحت تاثیر لیزر قرار می گیرد و حدودا پس از گذشت ۵ جلسه انتظار می رود که ۹۰ الی ۹۵ درصد از موهای زائد آن کاهش یابد.

معمولا لیزر سمت چپ بدن به ویژه در ناحیه زیربغل کمی بیشتر از سمت راست درد دارد. علت آن هم نزدیک بودن به قلب است اما جای نگرانی نیست. این درد هم به قدری نیست که نتوان آن را تحمل کرد.

لیزر موهای زائد دست و پا

دست ها و پاهای افراد نیز جزو مناطقی هستند که برای لیزر متقاضیان زیادی دارند. بسته به تراکم و جنس موهای زائد در این نواحی، تعداد جلسات لازم برای کاهش موهای زائد تعیین می شود.

معمولا موهای قسمت بازو به ویژه برای خانم ها به صورت پرزی و نازک هستند که اغلب مراکز لیزر، با یک پاسخ مشترک سعی در قانع نمودن مراجعین دارند. این جمله چیست؟

“لیزر، تراکم و ضخامت موهای نازک را افزایش می دهد و به علاوه می تواند موجب آسیب رسانی به پوست این نواحی شود!”

این عبارت چقدر صحت دارد؟ آیا حقیقتا اینگونه است؟ پس تا ابد نمی توان موهای نازک را لیزر کرد! کمی عجیب نیست؟ در حقیقت باید بگوییم که این جمله صحیح نیست اما برای انجام پذیر بودن لیزر موهای نازک نیز نیاز به دستگاه های ویژه با قابلیت های مرتبط می باشد. بنابراین اگر مرکزی با این جمله سعی در توجیه خود دارد، بدانید که قطعا دستگاه مورد نیاز برای لیزر موهای زائد پرز گونه را ندارد.

انواع لیزر موهای زائد

دستگاه های مختلفی برای لیزر موهای زائد وجود دارد که اغلب نام آن ها با طول موج ها اشتباه گرفته می شود. الکساندرایت یا دایود که بیشتر به گوشمان خورده اند، در واقع نام طول موج هایی است که مورد استفاده قرار می گیرد و نه نام دستگاه. اگر بخواهیم از دستگاه های لیزری که در کلینیک آیریس مورد استفاده قرار می گیرد، صحبت کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.   لیزر موهای زائد

دستگاه الکساندرایت کندلا

این دستگاه، محصولی از کمپانی آمریکا و دارای FDA آمریکا است که دارای طول موج ۷۵۵ نانومتر است. به جرئت می توان الکساندرایت کندلا را یکی از گران ترین دستگاه های لیزر در کشور معرفی نمود که برای استفاده از آن نیازی به ژل نیست.

با توجه به افزایش بیماری های ناحیه تناسلی، رعایت پروتکل های بهداشتی حین لیزر موهای زائد بسیار اهمیت دارد. دستگاه الکساندرایت کندلا با سری شخصی برای هر فرد استفاده می شود و از همین رو کاملا بهداشتی است.

پیشنهاد مطالعه
مزایای برداشتن خال با دستگاه RF چیست؟

از جمله دیگر قابلیت های این دستگاه می توان به کولینگ یا خنک کننده بسیار قوی اشاره کرد که می تواند احساس درد و سوزش را به کمترین مقدار ممکن برساند. میزان تاثیرگذاری این دستگاه در رشد موهای زائد، بسیار بالا و سریع بوده و می توان گفت افرادی که با این دستگاه لیزر موهای خود را انجام می دهند، در مقایسه با دیگر دستگاه ها، تعداد جلسات کمتری نیاز دارند.

اعمال شات ها با این دستگاه با تسلط بیشتری صورت می گیرد. زیرا هندپیس موجود در آن کوچک و سبک تر بوده و به اپراتور این امکان را می دهد که بتواند شات های دقیق تری بزند، به ویژه برای نواحی حساس بدن مانند اندام تناسلی خانم ها و یا پوست و صورت آقایان. به بیان ساده تر، این دستگاه می تواند در هر ثانیه ۵ شات بر پوست وارد کند که این مسئله می تواند طول دوره درمان را کاهش دهد.

با وجود تنوعی که در انواع پوست برای افراد وجود دارد، می توان گفت الکساندرایت کندلا برای تمامی تایپ های پوستی مناسب است و می تواند به صورت عمیقی، اثربخشی داشته باشد.

دستگاه لیزر اسکلپیون

این دستگاه محصولی از زایس آلمان است که به عنوان پدر اپتیک جهان نیز شناخته می شود. این دستگاه قادر است به صورت همزمان دو طول موج را با هم ارسال کند.

برخلاف دستگاه قبل، دارای هندپیش بزرگی است و از همین رو می تواند بدون هیچ جا افتادگی، شات ها را روی بدن اعمال نماید. این دستگاه نیز دارای قابلیت کولینگ ۳۶۰ درجه هوشمند است و برای انواع پوست ها، از تیره ترین تا روشن ترین مناسب است. (حتی افرادی که آفتاب گرفته اند.)

رعایت بهداشت در استفاده از این دستگاه نیز اهمیت دارد و اپراتورهای کلینیک آیریس، با استفاده از چند دور سلفون پیچی شرایط لازم را فراهم می کنند. این سلفون ها پس از هر بار مصرف و برای هر شخص تعویض می گردد.   لیزر موهای زائد

حتما برایتان پیش آمده که توسط مراکز لیزر شنیده اید موهای زائد نازک را نمی توان لیزر کرد! زیرا ممکن است ضخیم تر از قبل رشد کنند و حتی تراکم بیشتری پیدا کنند. تا حدودی این مسئله صحت دارد اما آیریس اینجاست تا به رویاهای محل شما جامه حقیقت ببخشد. می پرسید چگونه؟

لیزر خانگی!

در مورد دستگاه های لیزر خانگی چیزی شنیده اید؟ چقدر با آن ها آشنا هستید؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید این دستگاه ها اصلا لیزر نیستند و تنها پالس های نوری پر انرژی تولید می کنند. به تکنولوژی این دستگاه ها Intense Pulse Light) IPL) گفته می شود که تفاوت بسیاری با لیزر دارد.

تاثیر IPL بر موهای زاود اینگونه است که در هر دوره زمانی می تواند حدود ۵۰ درصد از موهای زائد را حذف کند. حال هرچه پوست تیره تر و رنگ موها روشن تر باشد، اثربخشی آن نیز کمتر می گردد. موهایی که از این طریق حذف می شوند، معمولا ۲۰ درصد آن ها پس از گذشت ۱ سال مجدد رشد می کنند.

لیزر موهای زائد چه مزایایی دارد؟

لیزر برای از بین بردن موهای ناخواسته صورت، پا، چانه، پشت، بازو، زیر بغل، خط بیکینی و مناطق دیگر مفید است.

برخی از مزایای لیزر موهای زائد شامل موارد زیر است:

  • روشی ایمن و بدون درد   لیزر موهای زائد
  • مناسب برای آقایان
  • سرعت انجام پذیری بسیار بالا
  • مناسب برای نواحی که امکان اپیلاسیون برای آن ها وجود ندارد.
  • عدم آسیب رسانی به پوست
  • امکان تراشیدن موها بین فواصل زمانی جلسات درمانی
  • کاهش موهای زیرپوستی
  • مقرون به صرفه از لحاظ هزینه

مزایای لیزر موهای زائد در آیریس

یکی از مسائلی که برای لیزر موهای زائد وجود دارد، تجربه و مهارت اپراتورها است که باید تحت نظر پزشکی متخصص آموزش داده شوند و سپس کار خود را پیش ببرند. متاسفانه در بسیاری از مراکز پزشک متخصصی وجود ندارد تا اپراتورها از تجارب ایشان بهره مند شوند و در نتیجه ممکن است نتیجه دلخواه، حاصل نشود.

اپراتورها در کلینیک آیریس با استفاده از توصیه ها و تجارب پزشک متخصص در این زمینه، آموزش می بینند. در طی این آموزش ها آن ها متوجه می شوند که برای هر فرد باید چه طول موج و درجه ای را تنظیم کنند.

از جمله مهم ترین مزیت لیزر موهای زائد در کلینیک آیریس می توان به شات های نامحدود اشاره کرد. اپراتورها حین لیزر کردن این توجه را دارند که به قدر کافی، شات ها را اعمال کنند و نقطه ای را از قلم نیاندازند. این در حالی است که بسیاری از مراجعین، از عدم پاسخگویی بدنشان به یک دوره کامل لیزر موهای زائد در سایر مراکز شکایت دارند که اغلب به علت شات محدود و ناکاملی است که انجام می شود.

آمادگی های لازم برای انجام لیزر موهای زائد

اگر قصد انجام لیزر موهای زائد را دارید، باید ۶ هفته قبل از درمان، چیدن، اپیلاسیون و الکترولیز را متوقف کنید. دلیل این امر این است که لیزر، ریشه های مو را هدف قرار می دهد و انجام اپیلاسیون ریشه موها را به  به طور موقت از بین می برد.

همچنین باید ۶ هفته قبل و بعد از درمان از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث می شود لیزر موهای زائد کمتر موثر باشد و عوارض بعد از درمان را افزایش دهد.

از دیگر نکاتی که پیش از لیزر موهای زائد باید به آن ها توجه کنید عبارتند از:

  • در صورت آفتاب سوختگی لازم است حداقل ۲ هفته صبر کنید تا از آسیب دیدگی پوست در اثر لیزر، پیشگیری نمایید.
  • از ۷ روز پیش از لیزر، مصرف موادی که موجب برنزه شدن پوست می شوند را متوقف کنید.
  • تراشیدن موهای زائد نواحی مورد نطر برای لیزر
  • ترجیحا لباس های آزاد و راحت بپوشید.
  • در صورت نیاز به استفاده از کرم های بی حسی، ۳۰ الی ۴۰ دقیقه یپش از شروع لیزر اقدام نمایید.   لیزر موهای زائد

توجه داشته باشید که ۲۴ ساعت قبل از موعد لیزر، حتما موی زائد تمام نواحی مورد نظر را اصلاح کنید.

به هنگام لیزر موهای زائد چه انتظاراتی باید داشته باشید؟

قبل از انجام لیزر موهای زائد موها باید به طور سطحی و با استفاده از روش های سنتی اصلاح مو از روی سطح پوست برداشته شوند.همچنین برای لکه دار شدن پالس های لیزر ۲۰ الی ۳۰ دقیق قبل از انجام لیزر از داروی بی حسی استفاده می شود.لازم به ذکر است که تجهیزات لیزر با توجه به رنگ، ضخامت و محل رویش موهای فرد و همچنین نوع پوست فرد تنظیم می شود. به علاوه بسته به لیزر یا منبع نور مورد استفاده، بیمار و تکنسین نیاز به پوشیدن محافظ مناسب چشم دارند.

همچنین برای محافظت از لایه های بیرونی پوست ژل سرد یا دستگاه خنک کننده مخصوص لازم خواهد بود. این به نور لیزر کمک می کند تا به پوست نفوذ کند.در مرحله بعد، تکنسین یک پالس نوری به منطقه درمانی می دهد و چندین دقیقه صبر می کند تا از بهترین تنظیمات استفاده شده و از بررسی واکنش های بد اطمینان حاصل کند.پس از اتمام عمل، ممکن است بسته های یخی، کرم های ضد التهاب، لوسیون و یا آب سرد به شما داده شود تا در صورت بروز هرگونه ناراحتی آن را برطرف کند. جلسه بعدی لیزر می تواند ۴ الی ۶ هفته بعد تر انجام شود.همچنین به هنگام انجام لیزر موهای زائد باید در نظر داشت که لیزر تنها موهای ضخیم و کلفت را از بین می برد و در مقابل موهای ظریف و پرز مانند بی اثر است و ممکن است منجر به کلفت و زمخت شدن آنها شود. بنابراین این مهم باید از سوی پزشک متخصص و بیمار در نظر گرفته و رعایت شود.

لیزر موهای زائد برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • افرادی که اختلالات هورمونی دارند.
  • افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند( در صورت استفاده از داروهای خاص حتما در جلسه مشاوره این مسئله را درمیان بگذارید ، بعضی از این داروهای خاص شامل: ماینوکسیدل، آکوتان، داروهای کنترل هورمون تیروئید، کورتونها و …)
  • افرادی که دچار مشکلات و بیماری های پوستی  هستند مانند لوپوس که در آن افراد به نور حساسیت دارند.
  • افرادی که ایزوترتینویین مصرف می کنند.
  • لیزر موهای زائد در دوره بارداری توصیه نمی شود. بهتر است از لیزر نواحی از بدن مثل شکم و ناحیه تناسلی اجتناب کنید. در صورتی که قبول و رد این موضوع هنوز از نظر علمی  ثابت نشده است اما استرس و تحمل درد می تواند خود  بر روی جنین تاثیرگذار باشد.
  • داشتن خال، کک و مک و تاتو در محل لیزر
  • افرادی که به بیماری  کلوئید مبتلا هستند، در این گونه افراد چون در صورت سوختگی و زخم شدن ناحیه ای از بدنشان گوشت اضافه می آورند بهتر است که لیزر را انجام ندهند.
  • دارا بودن گوشت اضافه در محل لیزر
  • افرادی که سابقه تبخال مکرر دارند.   لیزر موهای زائد
  • افرادی که به بیماری لنتیگو مبتلا هستند، لیزر مو های زائد برای این گونه افراد می تواند باعث تشدید بیماری در آن ها شود.
  • افرادی که دچار اختلالات هورمونی هستند.
  • افرادی که به سولار و برنزه کردن پوست توسط آفتاب اقدام کرده اند.
  • افرادی که در ناحیه مورد نظر خود دارای آکنه های عفونی و عفونت های پوستی هستند بهتر است لیزر انجام ندهند چون لیزر می تواند باعث پخش شدن عفونت شود.
  • اشخاصی که چند روز پیش از موعد لیزر، از لیزر دیگری در نواحی مورد نظر استفاده کرده اند.
پیشنهاد مطالعه
تفاوت لیزرموی زائد با الکترولیز چیست؟

احساس درد ناشی از لیزر موهای زائد

لیزر به عنوان روشی بدون درد شناخته می شود اما با این حال و با توجه به شرایط مختلف اشخاص، ممکن است دردهایی با شدت های مختلف احساس شود. تفاوت در میزان دردی که ناشی از لیزر موهای زائد است، به علت متفاوت بودن آستانه درد در اشخاص می باشد.

در ادامه می خواهیم در مورد میزان درد به تفکیک نواحی مختلف بدن صحبت کنیم.

  • صورت: صرف نظر از آستانه درد هر فرد، می توان گفت لیزر در قسمت های پایینی صورت، اطراف گوش و پشت لب بدون درد است. در نواحی پیشانی ممکن است برای جلسات اول کمی درد احساس شود که به مرور زمان رفع می گردد.
  • بیکینی: احساس درد در این ناحیه نیز به قدری نیست که غیر قابل تحمل باشد و به صورت سوزن سوزن شدن پوست و یا کشیدگی آن بروز می کند. اما باز هم تفاوت آستانه درد مطرح است. شاید کمتر از ۱ درصد افرادی که برای لیزر این نقطه از بدن مراجعه می کنند، نیاز به کرم های بی حسی داشته باشند.
  • زیربغل: لیزر موهای زائد زیربغل نیز بدون درد است اما ممکن است با گذر زمان و افزایش درجه و شدت لیزر کمی درد بیشتری نسبت به جلسات گذشته احساس شود. در موارد اضطراری ممکن است از کرم های بی حسی نیز برای کاهش درد استفاده شود.
  • دست ها: دست ها در واقع جزو نقاطی از بدن محسوب می شوند که بدون هیچ گونه دردی توسط لیزر، موهای زائد آن کاسته می شود.
  • پاها: در پاها اگر بخواهیم با روش هایی مانند اپیلاسیون مقایسه کنیم، می توانیم بگوییم لیزر روشی بدون درد است! ممکن است برخی افراد در نواحی مچ پا، داخل ران ها و برخی نقاط حساس احساس سوزش کنند که طبیعی و البته گذرا است. این سوزش هم به قدری نیست که نتوان تحمل کرد.   لیزر موهای زائد

روش های کاهش درد ناشی از لیزر

برخی از اقداماتی که می توان برای کم کردن درد ناشی از لیزر در نواحی مختلف بدن انجام داد عبارتند از:

  • استفاده از یخ به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بر محل لیزر
  • کوتاه کردن موها یک روز قبل لیزر
  • استفاده از کرم های بی حسی
  • مراجعه به مراکزی که دارای سیستم کولینگ هستند.
  • عدم مراجعه برای لیزر در دوران قاعدگی و ۱ هفته پس از آن

چه مرکزی برای لیزر موهای زائد مناسب است؟

  • مرکزی که تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت می کند و سلامت و رعایت بهداشت مراجعه کنندگانش برایش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  • مرکزی که قبل از پذیرش و انجام لیزر، جلسه مشاوره برای مراجعه کنندگانش گذاشته و آن ها را در خصوص انجام لیزر ناحیه مد نظر و نوع پوست و نوع دستگاه استفاده شده راهنمایی می کند.
  • مرکز زیبایی که علاوه بر خدمات تخصص لیزر، انواع خدمات زیبایی را داشته باشد.
  • توجه داشته باشید که مرکز لیزر مورد نظر دارای تنوع دستگاه لیزر برای انواع تایپ های پوستی است یا خیر!
  • باید حتما دقت داشته باشید که مرکز زیبایی مورد نظر شما، لیزر و انواع خدماتی زیبایی دیگر را زیر نظر پزشک انجام دهد.
  • مرکز لیزر مورد نظر دارای پرسنل مجرب و آموزش دیده باشد.
  • ارتباط درست با مشتری رعایت شود و احترام و اخلاقیات نسبت به مراجعه کننده حتما رعایت شود.
  • مرکز زیبایی مورد نظر شما دارای سابقه درخشان در این زمینه و رضایت بالای ۹۵ درصدی مراجعه کنندگانش را همراه داشته باشد.

تعداد جلسات لازم برای از بین رفتن موهای زائد با لیزر

بسته به نواحی مورد نظر برای لیزر، جنس پوست، نوع و ضخامت موهای زائد هر قسمت، آستانه درد و تحمل اشعه لیزر، تعداد جلسات لازم برای یک دوره کامل لیزر هر شخص را با دیگری متمایز می کند.

اما به طور کلی اگر بخواهیم در مورد یک دوره کامل لیزر موهای زائد صحبت کنیم، می توان گفت از ۵ الی ۸ جلسه خواهد بود. البته مجدد تکرار می کنیم که این مدت زمان می تواند کم یا زیاد شود و همه و همه بسته به شرایط هر فرد دارد. فواصل زمانی بین هر جلسه با جلسه بعد در طول چند جلسه متوالی آغازین، حداکثر ۳۰ الی ۴۰ روزه است. به مرور زمان این فواصل نیز کاهش می یاد و حتی به سالی ۱ یا ۲ بار می رسد.

میزان اثربخشی لیزر برای حذف موهای زائد چگونه است؟

برخی انتظار دارند که پس از تکمیل یک دوره لیزر، موهای زائد آن ها به طور کامل از بین برود و رشد نکند. باید بگوییم که در حقیقت لیزر تاثیر بسیار شگفت انگیزی در کاهش رشد موها دارد اما نمی تواند به عنوان روشی برای حذف دائم و کامل موها قلمداد شود.

اگر بخواهیم به زبانی ساده تر بیان کنیم، لیزر ۶۰ الی ۹۰ درصد موها را برای همیشه از بین می برد و بین ۱۰ الی ۴۰ درصد باقی می مانند که البته سرعت رشد آن ها نسبت به قبل از شروع لیزر، بسیار کمتر است. اما علت چیست؟   لیزر موهای زائد

چرا ۱۰۰ موهای زائد پس از لیزر از بین نمی رود؟

گفتیم که لیزر با تاثیرگذاری بر فولیکول موها موجب کاهش آن ها می شود. فولیکول مو در واقع طی ۳ فاز می تواند یک تار مو ایجاد کند و یا از دست دهد. این ۳ فاز به ترتیب زیر هستند:

  1. فاز رشد:به این مرحله آناژن هم می گویند که ۸۰ الی ۹۰ درصد از موهای زائد در آن قرار دارند. تار موی موجود در این مرحله در حال رشد است.
  2. فاز موقت:کاتاژن نام دیگر این مرحله است. در این فاز مو با توقف رشد همراه است و پیاز مو نیز ارتباط خود را با فولیکول از دست می دهد.
  3. فاز استراحت:فاز سوم با نام تلوژن شامل ۱۰ الی ۲۰ درصد از موهای زائد می شود. فولیکولی که در این مرحله قرار گیرد، نمی تواند مویی بسازد.

تمام این مطالب را گفتیم تا بتوانیم بگوییم که لیزر تنها بر روی موهایی اثر می گذارد که در مرحله رشد قرار دارند. از آن جا که گفتیم درصدی از موها در این فاز هستند، بنابراین بدیهی است که لیزر بر روی تمامی موهای زائد اثر نمی گذارد. از همین روست که لیزر طی تعداد جلسات متعدد انجام می پذیرد.

به علاوه موارد دیگر مانند تغییرات هورمونی در دوره بارداری یا پس از یائسگی و نیز تولید موهای روشن و نازک توسط فولیکول ها را می توان از مولفه های موثر بر عدم حذف دائم موها دانست.

آیا تیرگی یا روشنی موهای زائد بر نتیجه لیزر اثر دارد؟

یکی از موارد بسیار تاثیر گذار برای لیزر موهای زائد، رنگ موها است. برای اینکه لیزر بتواند نتیجه مطلوبی داشته باشد، لازم است که موها دارای رنگدانه های ملانین باشند و هرچه این ملانین بیشتر باشد، مو تیره تر خواهد بود. در نتیجه لیزر اثربخشی بهتری خواهد داشت.

با این تفاسیر:

  • موهای مشکی به راحتی تحت تاثیر لیزر قرار می گیرند.
  • موهای خاکستری کمی سخت تحت تاثیر لیزر قرار می گیرند اما لیزر برای آن ها غیر ممکن نیست.
  • لیزر برای موهای سفید، بسیار بلوند و بور جوابگو نخواهد بود. (طیف های بسیاری از موهای بلوند را می توان لیزر کرد.)
  • افراد دارای موهای قرمز می توانند موهای زائدشان را لیزر کنند اما ممکن است تعداد جلسات لازم برای آن ها کمی بیشتر از حالت معمول باشد.

آیا لیزر موهای زائد، خطرات و عوارض دارد؟

اینکه لیزر خطر و عوارضی به دنبال دارد یا خیر همواره یکی از متداول ترین پرسش ها است. در حقیقت اگر لیزر موهای زائد به صورت اصولی انجام شود، خطر یا عوارضی ندارد که قابل جبران نباشد و قطعا به صورت موقتی خواهد بود. اما در صورت کم تجربگی اپراتورها و یا بی کیفیتی دستگاه ها ممکن است آسیب هایی مانند زخم، سوختگی، تغییر رنگ یا جوش زدن در پوست روی دهد.   لیزر موهای زائد

به طور کلی اگر پوستی که لیزر شده است در معرض آفتاب و سولاریوم قرار نگیرد می توان گفت، لیزر عوارضی برای او در پی نخواهد داشت. این مورد در رابطه با لیزر بیکینی بیشتر صدق می کند. لیزر صورت نیز نیاز به دوری از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب دارد. اما در صورت اضطرار لازم است که از کرم های ضدآفتاب با SPF مناسب استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه
آیا جراحی ناخن انواع مختلفی دارد؟

عوارض ناشی از خطای اپراتور

برخی مشکلات و عارضه ها هستند که در اثر بروز خطا از سوی اپراتور رخ می دهند و جزو بدترین خطرات ممکن برای لیزر محسوب می شوند. برخی از آن ها به شرح زیر است.

بروز سوختگی

سوختگی پوست اگر خفیف باشد، جزو عوارض طبیعی و موقت لیزر محسوب می شود اما در موارد شدید نشان از بی دقتی و خطای اپراتور دارد. تا حدی که می تواند موجب ایجاد تاول هایی بر روی پوست گردد. این نوع سوختگی های شدید نیاز به مراجعه نزد پزشک متخصص دارد اما سوختگی های خفیف با استفاده از کرم های مخصوص و مجاورت با هوا بهبود می یابند.

ایجاد لکه های پوستی

ایجاد لکه های پوستی تیره یا روشن، یکی از مواردی است که در صورت عدم برخورداری اپراتور از تجربه کافی روی می دهد. این لکه ها معمولا به صورت بسیار دشوار درمان می شوند و حتی در برخی مواقع قابل درمان نیستند.

باورهای غلط لیزر موهای زائد

شایعات و باورهای غلط در مورد لیزر کم نیست که همانطور که اشاره کردیم از عدم آگاهی کامل افراد نشات می گیرد. برخی از متداول ترین این باورها را در ادامه با هم بررسی می کنیم.

نازایی پس از لیزر موهای زائد!

حتما کم و بیش از اطرافیان خود شنیده اید که لیزر به ویژه لیزر موهای زائد بیکینی بر روی باروری اشخاص تاثیر می گذارد و امکان بچه دار شدن را از آن ها سلب می کند!

این جمله در واقع شایعه ای بیش نیست که ریشه در عدم آگاهی کافی در مورد لیزر و نحوه اثرگذاری آن بر پوست دارد. در حقیقت اشعه ای که از لیزر بر پوست تابانده می شود تنها تا عمق ۲ الی ۳ میلی متری آن نفوذ می کند و تا حدی نیست که به تخمدان ها برسد. بنابراین نمی تواند موجب نازایی افراد شود.

آیا لیزر موهای زائد سرطان زا است؟

یکی از تفکرات شایع که در مورد خطرات ناشی از لیزر موهای زائد در میان عموم مردم رواج دارد، سرطان زا بودن آن است. لازم است بدانید که اشعه هایی مانند اشعه های فرابنفش یا اشعه ایکس، به علت انرژی زیادشان، می توانند فولیکول های سرطان زا تولید کنند اما لیزر تنها باعث گرم شدن فولیکول مو و از بین رفتن آن ها می شود بدون اینکه عنصری سرطان زا برای فرد ایجاد کند.

لیزر موهای زائد و آسیب رسانی به پرده بکارت دختران

یکی از سوالات رایج دختر خانم های مجرد این است که آیا ممکن است لیزر موجب آسیب دیدن پرده بکارت آن ها شود یا خیر؟ پاسخ این سوال منفی است. در واقع لیزر بر روی پوست و آن هم تا عمق بسیار کمی اعمال می شود. بنابراین به پرده بکارت نزدیک نمی شود و طبیعتا نمی تواند موجب آسیب رسانی آن هم شود.

تاثیر لیزر بر چشم ها

لیزر به تنهایی برای چشم ها می تواند مشکل ساز باشد. بنابراین در مراکز لیزر موهای زائد حرفه ای از عینک های مخصوص برای پوشاندن چشم افراد استفاده می شود. معمولا در زیر عینک ها تکه ای پارچه نیز قرار داده می شود. در طول روند لیزر با این شرایط ممکن است متوجه تعدادی فلش نوری شوید اما نگران نباشید؛ آن ها به چشمان شما آسیب نمی زنند.

لازم به ذکر است که اپراتور نقش مهمی در آسیب رسانی لیزر به چشم ها دارد. چنانچه نتواند مانع از برخورد مستقیم لیزر به شبکیه چشم شما شود، احتمال آسیب دیدگی افزایش می یابد. اگر پس از اتمام روند لیزر احساس سوزش، قرمزی و یا آبریزش از چشم ها داشتید، حتما باید به پزشکی متخصص مراجعه نمایید.

لیزر و ایجاد رگ های واریسی

برای چندمین بار می گوییم که لیزر در عمق چند میلی متری پوست (۲ الی ۳ میلی متر) نفوذ می کند. بنابراین نمی تواند به رگ های درون پوستی برسد و روی آن ها اثر بگذارد. شاید به علت نتایج پس از لیزر و کاهش موها، رگ های واریسی بیش از پیش قابل رویت شوند اما لیزر باعث به وجود آمدن آن ها نیست.

چگونه می توان عوارض ناشی از لیزر را به حداقل رساند؟

یکی از مهم ترین نکاتی که برای پیشگیری از بروز عوارض پس از لیزر موهای زائد باید در نظر داشت، انتخاب بهترین مرکز لیزر است که از شرایط لازم و دستگاه های مرغوب برخوردار باشد.

دومین نکته، توجه به مراقبت هایی است که پس از لیزر به افراد توصیه می شود. چنانچه نکات مراقبتی به درستی رعایت شوند، تا حد زیادی از بروز عوارض و خطرات جلوگیری می گردد.

توصیه های مراقبتی پس از لیزر موهای زائد

  • پرهیز از قرارگیری در معرض نور آفتاب به صورت مستقیم و استفاده از کرم های ضد آفتاب در شرایط اضطرار
  • در صورت استفاده از کرم های ضد آفتاب، هر ۲ ساعت آن را تمدید کنید.
  • پرهیز از آرایش کردن به مدت ۱۲ ساعت پس از لیزر
  • حداقل تا ۲ روز پس از لیزر، فعالیت های ورزشی و سنگین، حمام آب داغ و رفتن به سونا و جکوزی را فراموش کنید.
  • بین جلسات لیزر، آفتاب نگیرید اما می توانید از کرم های تیره کننده پوست و یا سولاریوم استفاده نمایید.
  • تا ۳ روز از استفاده اسکراب ها و یا کیسه شدن بپرهیزید.
  • استفاده از روش هایی مانند اصلاح با بند یا وکس پس از لیزر، ممنوع است.

هزینه لیزر موهای زائد

هزینه لیزر موهای زائد با توجه به موارد زیر می تواند بسیار متفاوت باشد، این موارد به این شرح است:

  • اندازه منطقه تحت درمان و زمان مورد نیاز برای درمان
  • تعداد جلسات درمانی مورد نیاز
  • توسط پزشک یا تکنسین انجام گیرد
  • منطقه و شهری که این کار را در آن انجام می دهید.

سوالات متدوال

آیا آقایان هم می توانند لیزر موهای زائد انجام دهند؟

بله؛ تمامی مواردی که برای کاهش موهای زائد خانم ها کاربرد دارد، برای آقایان نیز قابل انجام شدن است. لیزر برای آقایان با هدف رفع موهای زیرپوستی و جوش های ناشی از آن، کم پشت کردن موها و حذف دائم برخی نقاط کاربرد دارد.

آیا افراد با پوست های تیره می توانند نسبت به لیزر موهای زائد خود اقدام کنند؟

در گذشته این امکان فراهم نبود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی شرایط برای لیزر موهای زائد این افراد نیز فراهم است البته مشروط بر اینکه تمایز رنگ بین پوست و مو قابل تشخیص باشد. (موها تیره تر از پوست باشند.)

چرا برای همه مراجعین از کرم های بی حسی استفاده نمی شود؟

احتمالا نمی دانید که کرم های بی حسی می توانند از راه پوست وارد خون شوند و اختلالاتی در ضربان قلب، تنفس و … برای انسان ایجاد کنند. بنابراین استفاده از آن ها نیاز به تاییذ از سوی پزشک و دقت دارد.

آیا لیزر موهای زائد برای بیماران پسوریازیس انجام می شود؟

انجام پذیری لیزر برای این افراد، بستگی به میزان شدت و گستردگی بیماری دارد. زیرا هرگونه آسیب پوستی می تواند یک پلاک پسوریازیس جدید ایجاد کند. در شرایطی که تحت کنترل قرار داشته باشد، لیزر را می توان انجام داد.

آیا افراد در هر سنی می توانند نسبت به لیزر موهای زائد خود اقدام نمایند؟

معمولا توصیه می شود از سن ۱۵ سال به بعد اقدام نمایید اما در شرایط کلی باید مراحل بلوغ به طور کامل سپری شود.

آیا می توان بین جلسات لیزر، اصلاح موهای زائد با تیغ را انجام داد؟

بله هر شخص می تواند بین دو جلسه لیزر موهای زائد، اقدام به اصلاح آن ها نماید اما هرچه دفعات اصلاح کمتر باشد بهتر است. همچنین بهتر است اجازه دهید ۲ هفته از لیزر بگذرد و سپس نسبت به اصلاح موها اقدام نمایید.

آیا موهای نازک را نیز می توان لیزر کرد؟

لیزر موهای نازک و کرک مانند در هر مرکز و با هر دستگاهی امکانپذیر نیست اما در آیریس شما می توانید از شر این موهای کرکی نیز راحت شوید، بدون اینکه استرس زیاد شدن آن را داشته باشید.

 

در مطب دکتر مهریار زرین جویی، بهترین پزشک زیبایی اصفهان انجام لیزر موهای زائد با پیشرفته ترین دستگاه لیزر سال ۲۰۲۱ در اصفهان

با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت  ممکن انجام میگردد، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های مطب تماس حاصل نمایید و به پیج اینستاگرامی دکتر مهریار زرین جویی بهترین پزشک پوست و مو و زیبایی اصفهان مراجعه کنید

 

, , ,
نوشتهٔ پیشین
ختنه چیست؟ | ختنه چگونه انجام میشود؟
نوشتهٔ بعدی
لاغری با هایفو چیست؟

دکتر مهریار زرین جویی

اصفهان، میدان آزادی، ساختمان آزادی، بلوک B، طبقه ۳، واحد ۲۱
۰۳۱۳۶۶۲۳۶۵۱ – ۰۳۱۳۶۶۱۳۹۲۰
۰۹۱۳۱۰۸۹۸۶۱

صفحه اینستاگرام دکتر مهریار زرین جویی

آمار بازدید سایت

  • 30
  • 24
  • 37
  • 29
  • 459
  • 1,567
  • 38,764
  • 139,631
  • 93,968

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست