دکتر مهریار زرین جویی | پزشک زیبایی اصفهان

درمان جای جوش با میکرونیدلینگ!

میکرونیدلینگ | درمان جای جوش

درمان جای جوش با میکرونیدلینگ: مزایای و تعداد جلسات میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روش درمانی محبوب برای زنان و مردانی که به دنبال راهی برای رفع جای جوش هستند محسوب می‌شود. با وجود این که میکرونیدلینگ یک روش ساده و غیرتهاجمی به شمار می‌رود ولی با این حال برخی از افراد نگران بدتر شدن جای جوش خود پس از میکرونیدلینگ هستند. در این مقاله با جزئیات کامل به تمام سؤالات شما در رابطه با میکرونیدلینگ پاسخ داده می‌شود. میکرونیدلینگ | درمان جای جوش

نحوه عملکرد میکرونیدلینگ جهت درمان جای جوش

تولید کلاژن یکی از بخش‌های مهم روند بهبود پوست به شمار می‌رود؛ بنابر این با ایجاد زخم سطحی که باعث بروز آسیب ماندگار نشود، روند تولید کلاژن جدید آغاز می‌شود.

جوش‌های شدید (مانند جوش‌های کیستی یا ندولار)، جای فرورفتگی بر روی پوست به جا می‌گذارند. کندن یا فشار دادن این نوع جای جوش باعث می‌شود که احتمال باقی ماندن جای جوش افزایش پیدا کند. فرورفتگی‌های ایجاد شده ممکن است برای سال‌ها باقی بمانند یا اصلاً رفع نشوند. میکرونیدلینگ به تحریک تولید کلاژن کمک کرده و به مرور زمان سبب رفع این فرورفتگی‌ها و بهبود وضعیت ظاهری پوست می‌شود. به طور کلی میکرونیدلینگ سبب درمان جای جوش می‌شود. استفاده از میکرونیدلینگ به همراه امواج رادیویی سبب افزایش تأثیر این روش درمانی در کانال‌های ریز ایجاد شده بوسیله سوزن می‌شود.

این کانال‌های ریز باعث می‌شوند تا کراتینوسیت‌ها و فیبروبلاست‌ها جهت تحریک ساخت کلاژن و الاستین، فاکتورهای رشد تولید کنند. در نتیجه پوست با تولید سلول‌های جدید ترمیم می‌شود. به این ترتیب خون‌رسانی نیز بدون آسیب به اپیدرم (روپوست) افزایش پیدا می‌کند. در طول چند هفته پوست ضخیم‌تر شده و ظاهر آن بهبود پیدا خواهد کرد. میکرونیدلینگ | درمان جای جوش

نحوه انجام میکرونیدلینگ

در ابتدا پوست به طور کامل تمیز شده و کرم بی‌حسی موضعی در ناحیه تحت درمان استفاده می‌شود. این کرم برای حدود ۲۰ دقیقه در محل مورد نظر باقی می‌ماند. سپس کرم از روی پوست پاک شده و بسته به اندازه ناحیه تحت درمان برای مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه رولر (غلتک) دارای سوزن به کار گرفته می‌شود. رولر به طور مکرر بر روی پوست استفاده می‌شود و سبب می‌شود تا هزاران ستون میکروسکوپی در پوست ایجاد شوند. عرض هر ستون ایجاد شده در درمیس (لایه میانی ‌پوست) تقریباً ۱/۰ میلی‌متر می‌باشد. ستون‌های ایجاد شده توسط سوزن به سرعت بسته می‌شوند و باعث می‌شوند تا پوست فوراً بهبود پیدا کند.

پس از پایان درمان، پوست تمیز شده و از محصولات مناسب مراقبت از پوست استفاده می‌شود و این محصولات در لایه‌های عمیق پوست نفوذ می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه
کارآیی کربوکسی تراپی در پزشکی زیبایی

ظاهر پوست پس از میکرونیدلینگ

بلافاصله پس از میکرونیدلینگ، پوست صورت سفت، گرم و قرمز شده و ظاهری مشابه آفتاب‌سوختگی ملایم پیدا می‌کند.. این حالت معمولاً در همان روز درمان کاهش پیدا می‌کند و تنها قرمزی مختصری در روز بعد ایجاد خواهد شد. متقاضی می‌تواند روز پس از میکرونیدلینگ فعالیت‌های روزانه را ادامه دهد.

اقدامات مراقبتی پس از میکرونیدلینگ 

مدت زمان واکنش التهابی پوست کوتاه می‌باشد و پوست پس از چند ساعت از قرمز به رنگ صورتی در می‌آید. جهت کاهش قرمزی پوست، استفاده از اسید هیالورونیک پس از میکرونیدلینگ توصیه می‌شود. همچنین افراد می‌توانند جهت محافظت از پوست در زمان بیرون رفتن از منزل از کرم ضد آفتاب با SPF 50+ استفاده کنند.

  • تا ۴۸ ساعت پس از میکرونیدلینگ جهت شستشوی صورت از آب ولرم استفاده کنید و با استفاده از حوله تمیز صورت خود را خشک کنید.
  • توصیه می‌شود برای مدت حداقل ۱۲ ساعت از محصولات آرایش صورت استفاده نکنید.
  • از لمس کردن ناحیه درمان بلافاصله پس از میکرونیدلینگ خودداری کنید.
  • توصیه می‌شود که از انجام ورزش سنگین برای مدت ۱۲ ساعت پس از درمان اجتناب کنید. میکرونیدلینگ | درمان جای جوش

نحوه افزایش تأثیر میکرونیدلینگ

در منزل می‌توان از اقدامات مختلفی جهت تقویت تولید کلاژن و افزایش تأثیر میکرونیدلینگ استفاده کرد. این اقدامات شامل موارد زیر می‌باشد:

  • رتینوئیدها معمولاً در محصولات تجویز شده از جانب متخصص پوست موجود هستند. در صورتی که پوست شما برای استفاده رتینوئید، بیش از حد حساس می‌باشد، می‌توانید از محصولات بدون نیاز به تجویز پزشک که حاوی رتینول هستند استفاده کنید. رتینول از رتینوئید ملایم‌تر است ولی در عین حال سبب تحریک تولید کلاژن می‌شود.
  • در طول روز از سرم ویتامین C استفاده کنید. ویتامین C به تولید کلاژن کمک کرده و از تجزیه کلاژن جلوگیری می‌کند.
  • اسیدهای مورد استفاده جهت لایه‌برداری پوست با تولید کلاژن به حفظ سلامت و بهبود ظاهری پوست کمک می‌کنند و همچنین با از بین بردن سلول‌های مرده پوست سبب بهبود بافت پوست می‌شوند.
  • پرتو فرابنفش نور خورشید بیش از هر عامل خارجی دیگری باعث تجزیه کلاژن می‌شود. به همین دلیل هر روز بایستی از کرم ضد آفتاب استفاده شود.

مشاهده نتایج حاصل از میکرونیدلینگ به چقدر زمان نیاز دارد؟

زمان مشاهده نتایج به روند بازسازی سلولی بستگی دارد؛ چرا که سرعت این روند با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. معمولاً مشاهده نتیجه میکرونیدلینگ جهت درمان جای جوش به ۸ هفته زمان نیاز دارد. البته روند بازسازی سلولی در طول چند ماه پس از میکرونیدلینگ نیز ادامه دارد و به تدریج سبب بهبود وضعیت پوست می‌شود.

آیا میکرونیدلینگ می‌تواند سبب بدتر شدن جای جوش شود؟ 

بررسی جای جوش به ارزیابی توسط متخصص پوست نیاز دارد. در صورت وجود اسکارهای هایپرتروفیک یا جای جوش برآمده (کلوئید) استفاده از روش میکرونیدلینگ توصیه نمی‌شود. اسکار هایپرتروفیک  در اثر تولید بیش از حد کلاژن در زمان بهبود ایجاد می‌شود و بهتر است از روش‌های درمانی که سبب تولید بیشتر کلاژن می‌شوند خودداری شود.میکرونیدلینگ | درمان جای جوش

پیشنهاد مطالعه
درمان لک های پوستی چیست؟

موارد منع استفاده از میکرونیدلینگ 

میکرونیدلینگ در موارد زیر قابل استفاده نمی‌باشد:

  • مصرف آکوتان (ایزوترتینوئین) در مدت چند ماه قبل از میکرونیدلینگ
  • وجود زخم باز، برش یا خراشیدگی و ساییدگی بر روی پوست
  • استفاده از پرتودرمانی بر روی پوست در مدت یک سال گذشته
  • وجود عفونت یا عارضه پوستی و یا تبخال در ناحیه تحت درمان
  • سابقه وجود کلوئید یا اسکار هایپرتروفیک یا تأخیر در بهبود زخم
  • بارداری یا قرار داشتن در دوران شیردهی

آیا میکرونیدلینگ برای درمان جای جوش یک روش ایمن محسوب می‌شود؟ 

میکرونیدلینگ در صورتی که در کلینیک و توسط پزشک متخصص زیبایی و با رعایت اصول بهداشتی انجام شود، یک روش ایمن محسوب می‌شود و خطری برای متقاضی به همراه ندارد.

آیا میکرونیدلینگ باعث ایجاد عوارض می‌شود؟ 

استفاده از روش میکرونیدلینگ باعث ایجاد عوارض نمی‌شود و تنها بروز ورم و یا کبودی در زمان بهبودی امکان‌پذیر است. در صورت وجود سابقه تبخال، امکان بروز این عارضه وجود دارد. با توجه به این که زخم‌های میکروسکوپی ایجاد شده در میکرونیدلینگ پس از یک ساعت بسته خواهند شد، به ندرت امکان بروز عفونت وجود دارد.

به چند جلسه میکرونیدلینگ نیاز می‌باشد؟ 

تکرار جلسات میکرونیدلینگ جهت دستیابی به نتیجه مورد نظر امکان‌پذیر است. به منظور تحریک تولید کلاژن پزشک استفاده از ۳ جلسه درمانی را توصیه می‌کند. با در نظر گرفتن این مساله که بدن بیمار چگونه به درمان پاسخ ‌دهد و همچنین با در نظر گرفتن وضعیت پوست صورت متقاضی، تعداد جلسات درمانی متفاوت می‌باشد. استفاده از میکرونیدلینگ در قسمت‌های مختلف بدن (مانند گردن، دست‌ها، پاها، شانه‌ها و قسمت فوقانی سینه) قابل استفاده است. در بیشتر موارد نتیجه درمان پس از اولین جلسه قابل مشاهده است.

سؤالات رایج در مورد میکرونیدلینگ

پس از میکرونیدلینگ از چه محصولاتی نباید بر روی پوست استفاده شود؟ 

جهت اطمینان از بهبودی، از محصولات محتوی آلفا هیدروکسی اسید، رتینول یا مواد حاوی اسید نبایستی استفاده شود. همچنین بایستی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری شود. متقاضی بایستی به طور مداوم از کرم ضد آفتاب استفاده کند.

آیا انجام میکرونیدلینگ جهت درمان جای جوش در منزل امکان‌پذیر است؟

امروزه درمارولر و درماپن در میان افراد محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. البته امکان بروز آسیب در اثر استفاده از رولر دارای سوزن بر روی صورت وجود دارد و توصیه می‌شود که در این زمینه از کمک متخصص استفاده شود.

پیشنهاد مطالعه
5 محصول طبیعی برای از بین بردن جای جوش!

میکرونیدلینگ در رفع مشکلات پوستی به چه میزان مؤثر است؟

با توجه به تحقیقات انجام شده، میکرونیدلینگ یک روش غیر جراحی مؤثر جهت رفع مشکلات مختلف پوستی محسوب می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند که میکرونیدلینگ نسبت به درم‌ابریژن، پیلینگ شیمیایی و لایه‌برداری با استفاده از لیزر دارای اثربخشی بیشتری می‌باشد و در تحریک تولید کلاژن و الاستین بسیار مؤثر است. استفاده مداوم از میکرونیدلینگ سبب افزایش ضخامت پوست، درمان جای جوش و رفع چین و چروک‌های پوست می‌شود.

از میکرونیدلینگ برای رفع چه عارضه‌های پوستی دیگری استفاده می‌شود؟ 

میکرونیدلینگ در موارد مختلفی جهت درمان مشکلات پوستی به کار گرفته می‌شود. این موارد عبارتند از:

  • کاهش لک‌های باقیمانده در اثر آبله مرغان
  • کمک به سفت کردن پوست و بازیابی خاصیت ارتجاعی پوست (جهت رفع مشکلات پوستی ناشی از افزایش سن یا آسیب‌های ناشی از نور خورشید)
  • کاهش ترک‌های پوستی
  • کاهش خطوط ظریف روی پوست صورت، دست‌ها، شانه، گردن و قسمت فوقانی سینه
  • افزایش ضخامت پوست جهت کاهش چین و چروک
  • درمان جای جوش
  • کمک به کاهش لکه‌های پوستی میکرونیدلینگ | درمان جای جوش

میکرونیدلینگ در چه قسمت‌هایی از بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ 

از میکرونیدلینگ در قسمت‌های مختلفی از بدن استفاده می‌شود؛ ولی این روش درمانی بیشتر در قسمت صورت، گردن، شانه، قسمت فوقانی سینه و دست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از میکرونیدلینگ در قسمت ران‌ها، باسن و شکم نیز استفاده می‌شود.

آیا برای انجام میکرونیدلینگ به مشاوره نیاز می‌باشد؟

بله. مشاوره بخش مهمی از روند درمان محسوب می‌شود. در جلسه مشاوره متقاضی سوال‌های خود را با پزشک در میان گذاشته و پزشک نیز روند درمان را به طور کامل شرح خواهد داد. پزشک در ارتباط با تعداد جلسات درمانی مورد نیاز جهت رفع مشکلات پوستی نیز اطلاعات لازم را در اختیار متقاضی قرار می‌دهد.

آیا میکرونیدلینگ باعث ایجاد درد می‌شود؟

ناحیه تحت درمان با استفاده از بی‌حسی موضعی، بی‌حس خواهد شد و در نتیجه دردی در طول درمان ایجاد نخواهد شد. البته ناحیه ابرو و قسمت فوقانی لب نسبت به درد حساسیت بیشتری دارند.

 

در مطب دکتر مهریار زرین جویی، بهترین پزشک زیبایی اصفهان انجام درمان جای جوش با میکرونیدلینگ

با بالاترین کیفیت ممکن انجام میگردد، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های مطب تماس حاصل نمایید و به پیج اینستاگرامی دکتر مهریار زرین جویی بهترین پزشک پوست و مو و زیبایی اصفهان مراجعه کنید

میکرونیدلینگ | درمان جای جوش

نوشتهٔ پیشین
“سابسیژن” چیست که جای جوش را نابود می کند!
نوشتهٔ بعدی
درمان جای جوش و زخم با لیزر CO2 فرکشنال چگونه انجام می‌شود؟

دکتر مهریار زرین جویی

اصفهان، میدان آزادی، ساختمان آزادی، بلوک B، طبقه ۳، واحد ۲۱
۰۳۱۳۶۶۲۳۶۵۱ – ۰۳۱۳۶۶۱۳۹۲۰
۰۹۱۳۱۰۸۹۸۶۱

صفحه اینستاگرام دکتر مهریار زرین جویی

آمار بازدید سایت

  • 0
  • 0
  • 52
  • 42
  • 428
  • 1,521
  • 39,182
  • 139,503
  • 93,871

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست