دکتر مهریار زرین جویی | پزشک زیبایی اصفهان

دارو درمانی آکنه و جوش!

آکنه و جوش | درمان آکنه و جوش | دکتر مهریار زرین جویی | drzarrinjooei.com

دارو درمانی آکنه و جوش

به طور کلی در درمان دارویی جوش و آکنه از چند دسته دارویی استفاده می شود :

– آنتی بیوتیک ها

– داروهایی که برای کاهش ترشح چربی پوست تجویز می شوند

– لایه بردارها برای حذف سلول های مرده در سطح پوست

– هورمون تراپی یا  درمان هورمونی

بهترین درمان برای آکنه ، ترکیبی از این چند گروه دارویی است که یا به صورت موضعی در محل ظهور جوش و آکنه استفاده می شود و یا به صورت خوراکی تجویز شود . درمان آکنه و جوش و از بین بردن آکنه و جوش را به دکتر مهریار زرین جویی  بسپارید. drzarrinjooei.com

 درمان سیستمیک (خوراکی)

درمان آکنه با توجه به تشخیص پزشک و البته بسته به شدت و اندازه سطح درگیر شده با آکنه که می تواند محدود به پوست صورت و یا کمی بیشتر مثل بازوها ، کتف و قفسه سینه شخص باشد ، انتخاب می شود .

در درمان هایی که نیاز به استفاده از مقدار زیادی داروی موضعی روی سطح وسیعی از پوست باشد ، بهتر است با یک درمان سیستمیک مثل یک قرص خوراکی که می تواند “آنتی بیوتیک” و یا “هورمونی” باشد ، آکنه و وسعت آن را کنترل کرد تا شخص مجبور به استفاده از داروهای موضعی به صورت مداوم در یک سطح خیلی وسیع نباشد .

بنابراین درمان سیستمیک و تجویز داروی خوراکی بسته به تشخیص پزشک ، بیشتر برای کسانی انتخاب می شود که در سطح وسیعی به آکنه دچار هستند .

 درمان موضعی جوش و آکنه

درمان های موضعی جوش و آکنه ، انتخاب اغلب پزشکان برای افرادی است که با این اختلال مراجعه می کنند . این انتخاب طبیعتا به خاطر عوارض کمتری که نسبت به داروهای سیستمیک (خوراکی) دارند ،گزینه  بهتر است .

عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها در درمان جوش و آکنه:

– مقاومت آنتی بیوتیکی بدن

– عوارض گوارشی زیاد

– داروهایی مثل ایزوترتینوئین که اغلب با نام تجاری روآکوتان و یا آکوتان شناخته می شود عوارض زیادی روی کبد و حتی قدرت بینایی و شنوایی افراد دارند.

پیشنهاد مطالعه
پرکننده های صورت چقدر میتواند در زیبایی موثر باشند؟

درمان آکنه و جوش و از بین بردن آکنه و جوش را به دکتر مهریار زرین جویی  بسپارید. drzarrinjooei.com

– از جمله عوارض جدی استفاده از روآکوتان و آکوتان ، اختلال جدی در  سلامت جنین است . بنابراین بانوانی که از این داروها استفاده می کنند باید صد در صد روش های مطمئنی برای جلوگیری از بارداری داشته باشند .

آنتی بیوتیک ها

گروه اول و پر مصرف داروها برای درمان جوش و آکنه ، آنتی بیوتیک ها هستند که می توانند به صورت :

– موضعی به شکل هایی مثل ژل یا محلول موضعی استفاده شوند که اغلب حاوی ترکیبات “اریترومایسین” یا “کلیندامایسین” برای این هدف درمانی می باشند.

– سیستمیک یا خوراکی مثل داکسی سایکیلین و ترکیبات دیگه ای که به شکل کپسول یا قرص خوراکی تجویز می شوند .

اما جالب است بدانید که تمام باکتری ها باعث ایجاد جوش و آکنه نمی شوند بلکه فقط چند نوع خاص از باکتری ها هستند که حتی در حالت عادی روی پوست همه ما وجود دارند و کارشان تقویت سیستم دفاعی سطحی پوست است ؛ اما در شرایط خاص همراه با ترشح زیاد چربی و جمع شدن سلول های مرده پوست ، منجر به ایجاد ضایعه ای به نام جوش یا آکنه می شوند که در این صورت نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک به صورت موضعی یا خوراکی خواهیم داشت .

درمان آکنه و جوش و از بین بردن آکنه و جوش را به دکتر مهریار زرین جویی  بسپارید. drzarrinjooei.com

ترکیبات کاهنده ترشح چربی پوست

بعد از آنتی بیوتیک ها ، دسته دوم که در درمان جوش و آکنه تجویز می شوند ، گروهی از داروها هستند که کارشان کنترل و کاهش ترشح و تولید چربی یا سبوم در پوست است ؛ به این گروه “رتینوئیدها” گفته می شود و از جمله داروهایی که می توان به آن اشاره کرد ، داروی “ایزوتروتینوئین” با نام های تجاری روآکوتان و آکوتان می باشد . اغلب ، ترشح بیش از حد چربی یکی از فاکتورهایی است که باعث افزایش تعداد جوش در پوست (چه در صورت و چه در بدن) می شود . با تجویز این دارو به صورت سیستمیک (خوراکی) می توان ترشح چربی از غدد سباسه را کاهش داد ؛ اما مصرف این دارو با عوارض زیادی که دارد حتما باید با تجویز پزشک  و همراه با  کنترل دوره ای شرایط سلامتی بیمار و انجام تست های لازم (مثل تست های کبدی ) باشد.

پیشنهاد مطالعه
آیا درمان میگرن با بوتاکس امکان‌پذیر است؟

کراتولیتیک ها (لایه بردارها)

گروه بعدی داروهای پرمصرف برای درمان آکنه و جوش ، لایه بردارها هستند که با نام “کراتولیتیک” شناخته می شوند .

لایه شاخی یا در واقع لایه ای که پُر از سلول های مرده سطحی پوست است ، به نام لایه “کراتینه” فقط توسط کراتولیتیک ها می تواند تجزیه و حذف شود . ۲ ترکیب خیلی مهم در این دسته “اسید سالیسیلیک” و “بنزوئیل پِراُکساید” هستند . بنزوئیل پراکساید هرچند که جزو آنتی بیوتیک ها محسوب می شود ، اما به دلیل تاثیر خاصی که بر روی سلول های مرده سطحی پوست (یا همان کراتین ها) دارد ، و می تواند باعث تجزیه آن ها شود یک کراتولیتیک به شمار می آید .

در کنار آن سالیسیلیک اسید هم که یکی از بتا هیدروکسی اسیدهای معروف است ، می تواند به حذف سلول های مرده که یکی از دلایل اصلی تشکیل جوش و آکنه بر روی پوست است ، کمک کند  .

درمان آکنه و جوش و از بین بردن آکنه و جوش را به دکتر مهریار زرین جویی  بسپارید. drzarrinjooei.com

هورمون تراپی (داروهای هورمونی)

دسته چهارم از داروهایی که برای درمان جوش و آکنه تجویز می شوند ، داروهایی هستند که به تنظیم و بالانس هورمون های جنسی در بدن آقایان و خانم ها کمک می کند .

یکی از دلایل ایجاد جوش می تواند به هم خوردن بالانس هورمونی بدن باشد و افزایش هورمون مردانه به نام “تستوسترون” چه در خانم ها و چه در آقایان باعث ایجاد جوش یا آکنه می شود .

پیشنهاد مطالعه
درمان لک های پوستی چگونه است؟

۲ گروه کلی داروها هستند که می توانند به تنظیم این هورمون ها کمک کنند :

– قرص های ضدبارداری بانوان : این قرص ها حاوی مقادیر کمی از استروژن یا همان هورمون جنسی بانوان هستند

– قرص های آنتی آندروژن یا ضد هورمون مردانه : این داروها به صورت انتخابی و با تجویز پزشک و فقط با نسخه ، برای جوش و آکنه هورمونی تجویز می شوند. مثل اسپیرونولاکتون .

انتخاب نهایی پزشک برای درمان دارویی جوش و آکنه چیست ؟

با توجه به این که شدت و علت جوش و آکنه همراه با باکتری پروپیونی آکنه در افراد متفاوت می تواند مختلف باشد ، توصیه یک نوع دارو درمانی برای همه ی افراد ، غیر ممکن است و پزشک مجبور می شود که برای افراد مختلف در شرایط متفاوت ، داروهای مختلفی را انتخاب کند و اغلب بهتر است به صورت ترکیبی ، چند ترکیب مختلف را در کنار هم داشته باشیم .

اغلب افرادی که جوش و آکنه را تجربه می کنند ، ترشح بالای سبوم و چربی در صورت و پوست بدنشان دارند که می تواند با تغییرات هورمونی تشدید پیدا کند . پس با استفاده از یک ترکیب کاهنده چربی پوست در کنار یک ترکیب لایه بردار ملایم را نیز توصیه می کنیم و البته چنانچه جوش و آکنه ظاهر شود ، قطعا باید از ترکیبات آنتی بیوتیک موضعی یا خوراکی برای کاهش التهاب و عفونت در محل جوش استفاده کنیم .

درمان آکنه و جوش و از بین بردن آکنه و جوش را به دکتر مهریار زرین جویی  بسپارید. drzarrinjooei.com

در مطب دکتر مهریار زرین جویی، بهترین پزشک زیبایی اصفهان انجام درمان آکنه(جوش) به روش دارو درمانی

با بالاترین کیفیت ممکن انجام میگردد، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های مطب تماس حاصل نمایید و به پیج اینستاگرامی دکتر مهریار زرین جویی بهترین پزشک پوست و مو و زیبایی اصفهان مراجعه کنید

 

, , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
کربوکسی تراپی برای لک صورت چیست؟
نوشتهٔ بعدی
جدیدترین روش درمان جای جوش چیست؟

دکتر مهریار زرین جویی

اصفهان، میدان آزادی، ساختمان آزادی، بلوک B، طبقه ۳، واحد ۲۱
۰۳۱۳۶۶۲۳۶۵۱ – ۰۳۱۳۶۶۱۳۹۲۰
۰۹۱۳۱۰۸۹۸۶۱

صفحه اینستاگرام دکتر مهریار زرین جویی

آمار بازدید سایت

  • 5
  • 4
  • 37
  • 29
  • 434
  • 1,542
  • 38,739
  • 139,606
  • 93,948

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست